Za rozsáhlým výpadkem roamingu zákazníků společnosti O2 v Česku a na Slovensku by mohl stát hackerský útok na mezinárodní ústřednu firmy CETIN, nebo softwarová chyba. Výpadek se od úterního odpoledne dotkl zhruba 250 000 klientů operátora O2, kteří jsou v zahraničí. Ti nemohli telefonovat a ani se jim nikdo nedovolal. Na tiskové konferenci to řekl člen představenstva firmy CETIN Michal Frankl.

CETIN provozuje mobilní i pevné sítě, které dříve patřily firmě O2. Ta stejně jako CETIN patří do skupiny PPF a je největším klientem CETINu.

Mezinárodní telekomunikační provoz odbavuje CETIN prostřednictvím dvou ústředen v Praze a v Brně, které se vzájemně zálohují. V úterý došlo z dosud nezjištěných příčin k přetížení jedné ústředny, které se pak přeneslo i na druhou ústřednu.

Podle generálního ředitele společnosti CETIN Petra Slováčka jde o vážný výpadek, který ve své kariéře nezažil. "Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému," uvedl Slováček. Podle Frankla bude firma problémy zákazníků O2 kompenzovat.

Samotné systémy podle Slováčka nejsou nefunkční, ale je zablokované připojení k nim z jednotlivých zemí. Těch svazků jsou přitom desítky až stovky a CETINu se je stále nedaří zprovoznit.

V současnosti je možné se dovolat v rámci pevné sítě. V mobilní síti se v mezinárodním provozu spojí jen pět až dvacet procent hovorů. Podle O2 problém přetrvává. "Pracujeme na alternativním technickém řešení, které umožní problém zcela odstranit," uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Podle ní počítá O2 s odškodněním postižených zákazníků.

Odborníci uživatelům při nefunkčním roamingu doporučují pořídit si předplacenou SIM kartu místního operátora. Řešením by mohla být i univerzální předplacená karta ChatSIM. Za celoroční poplatek je její majitel stále online ve 150 zemích na chatovacích službách jako Facebook Messsenger, WhatsApp a dalších.