Když se na filmovém plátně objeví logo hollywoodského studia Paramount, vystřelí z něj několik obřích ohnivých koulí a ty dopadnou na bitevní pole v Anglii pátého století. A po zbývajících 151 minut už se nový díl série Transformers s podtitulem Poslední rytíř nezastaví ani na chvilku. Do kin dnes vstupuje snad nejmegalomanštější akční snímek nového milénia.

Režisér Michael Bay už prvním dílem Transformers před deseti lety rozdělil publikum na fanoušky přepálené akce a na odpůrce, kterým nesmyslnost celé ságy vzniklé podle robotických hraček ležela v žaludku. Po nepovedené dvojce Bay třetím dílem začal hledat způsob, jak natočit ten nejbláznivější akční film. A v aktuální, páté části Poslední rytíř konečně přišel na to, jak do jediného snímku dostat snad úplně vše, co člověku přijde na mysl.

Bumblebee a ti druzí

◼ V každém záběru pátého dílu série Transformers je vidět, že jde o produkt vzniklý na základě oblíbených hraček. Vedle hrdinů Optima Prima a Bumblebeeho či zlého Megatrona z předchozích dílů se tu neustále objevují noví, do posledního šroubku precizně designovaní roboti. A jejich schopnost proměnit se v různé dopravní prostředky režisér Michael Bay opět využívá k souhře akčních scén. Připomínají baletní vystoupení, jehož se účastní veškeré součástky té největší skládky kovošrotu. Je to hloupé a zároveň pastva pro oči.

◼ Nejúspěšnější třetí díl série utržil celosvětově 1,123 miliardy dolarů. Očekává se, že nový díl by během prvního víkendu mohl mít tržby kolem 250 milionů dolarů. Zařadil by se tak za poslední díl Pirátů z Karibiku jako druhý kasovně nejúspěšnější "otvírák" letošního roku.

Už v úvodní scéně se plátnem vedle opilce Merlina a artušovských rytířů prožene robotický drak a pohřbí veškeré naděje, že by mohlo jít o film s logikou či příběhem.

Na takové věci Michael Bay nemá čas. Rozpočet samotné výroby v údajné výši 217 milionů dolarů se rozhodl investovat především do neuvěřitelného množství vizuálních nápadů, které by vystačily na pět či deset snímků.

Z původního filmu o chlapci, který získá ojetou fordku, z níž se vyklube mimozemský robot, vznikla pětidílná sága. Ta se odehrává na několika kontinentech napříč staletími a svou přihlouplost staví hrdě na odiv. Absolutní vítězství designu nad příběhem.

Vyrábění celé mytologie kolem robotických autíček zapadá do posedlosti dnešního Hollywoodu vytvořit franšízu z čehokoli − od atrakcí v zabavních parcích po hračky a videohry do mobilů. A série Transformers ve snaze zapříst osudy Transformerů do historie naší planety od artušovského mýtu přes obě světové války působí až idiotsky.

Bay může mezi dnešními ambiciózními, dramatickými a potemnělými hollywoodskými trháky působit jako dinosaurus z 90. let, kdy byl Hollywood především jednoduchý a hlučný.

Jenže když v jeho posledních Transformers robotický praještěr vyzvrací policejní auto, z něhož se obratem stane další robot − a to vše je snímáno jako opulentní balet stovek kovových součástek −, je jasné, že jediní dinosauři jsou tu diváci, kterým tento typ zábavy nevoní.

Popisovat děj snímku − v němž vůdce hodných robotů Optimus Prime čeká uvězněn na rodné planetě na to, až se na zemi objeví artušovské relikvie, kvůli nimž dojde ke střetu dvou světů − nemá smysl. Ve více či méně důležitých rolích se tu objeví Stonehenge, nacisti či létající planeta připomínající houbovitý organismus prorostlý včelími plástvemi.

Film

Transformers: Poslední rytíř
Režie Michael Bay
Distribuce v ČR CinemArt, česká premiéra 22. června

Poslední rytíř především chrlí nápady, bezhlavě je zahazuje a netrápí se tím, neboť jich má další desítky v záloze. Film je plný vynikajících 3D akčních scén na rozlehlých plochách. Jako trochu šílený v nich režisér kontroluje každý sebetitěrnější pohyb, zároveň je Bay geniálním choreografem.

Hvězdy typu Marka Wahlberga i charakterní herci jako Anthony Hopkins tu neustále provádějí tak pošahané věci, jako by scénář filmu napsala třída poškoláků předávkovaných kolou. Lze tím být pohoršen, anebo se touto radostnou hrou s hračkami za více než 200 milionů dolarů nechat pohltit.

Možná je to zábava budoucnosti. Americká kritika jí svorně pohrdá. Snad jen recenzent z Los Angeles Times výstižně napsal, že Michael Bay má geniální cit pro imbecilnosti. A to je pravda. Kdyby v budoucnosti celý Hollywood vypadal takhle, byla by to nejspíš děsivá představa. Ale jako ojedinělý exces v hyperkreativitě poslední díl Transformers došel tam, kam se zatím nikdo neodvážil.