Americké trio The Bad Plus začátkem roku zaskočilo jazzový svět. Oznámilo, že kapelu opustí její nejvýraznější postava, klavírista Ethan Iverson. Po sedmnácti letech stabilního provozu to bude převratná změna − a tím pádem existuje o důvod víc, proč se dnes vypravit do Liberce. Tam The Bad Plus večer zdarma vystoupí na náměstí Dr. Edvarda Beneše v rámci putovního festivalu Bohemia Jazz Fest. Další příležitost slyšet kapelu ještě s pianistou Iversonem už Češi nejspíš mít nebudou.

"Pro nás se nic nezmění," tvrdí v rozhovoru pro HN sebevědomě basista Reid Anderson. "S bubeníkem Davidem Kingem jsme si už našli nového klavíristu a těšíme se, co nás čeká dál," dodává.

Čtyřiačtyřicetiletý Ethan Iverson odehraje poslední koncert s The Bad Plus 31. prosince v newyorském klubu Village Vanguard. Poté jeho místo v sestavě převezme o dva roky mladší Orrin Evans, zkušený klavírista a skladatel, z nedávné doby třeba autor desky s významnými kytaristy Kurtem Rosenwinkelem a Kevinem Eubanksem.

"Nedělali jsme konkurz," uvedla kapela na Facebooku. "Orrina jako muzikanta i člověka známe a respektujeme po celou dobu existence The Bad Plus. Jeho srdce i talent se dokonale hodí k našemu dalšímu směřování."

The Bad Plus pochází z amerického Středozápadu, ze států Wisconsin a Minnesota. Na americké jazzové scéně prosluli interpretacemi současné popové muziky. Paradoxně, protože se to stalo náhodou − jednou večer jim při koncertu došly vlastní kompozice, tak začali improvizovat jazzová aranžmá popových hitů. Ta už v repertoáru zůstala a triu vynesla nečekanou slávu.

Basista Anderson se hned ohrazuje, že The Bad Plus jsou mnohem víc než pouhá kapela hrající převzaté hity.

"Na každém koncertě uvádíme původní skladby. A byť hrajeme pop, nesnažíme se reprodukovat cizí hity. My je dekonstruujeme: rozebíráme na nejmenší části a pak je skládáme tak, abyste v nich rozpoznali melodii nebo nějaký klíčový prvek písně, ale aby zároveň zněly po našem," vysvětluje.

Trio vždy působilo jako stmelený kolektiv: ani klavírista Iverson nebyl jeho jednoznačným lídrem, přestože je rozhodně nejznámější. Skladby nicméně nosili všichni tři muzikanti a také předělávky popových hitů vymýšleli společně na zkouškách. "Píseň může přinést kdokoliv, jen se na ní všichni musíme shodnout. Pak pracujeme na aranžmá," dodává basista.

Právě v tom možná tkví největší síla The Bad Plus: ve schopnosti udělat inteligentní jazzovou hudbu i z tak nanicovatých popových písní jako Mandy proslavené Barrym Manilowem nebo This Guy's in Love With You, což byl zase hit Herba Alperta.

V začátcích se The Bad Plus ještě občas potýkali s tím, že hrají coververze hitů známějších v Americe, avšak méně rozšířených v povědomí evropského publika. Dnes, kdy lze americkou pop-music poslouchat přes internet, už se to tak často nestává. "Ale ty skladby byste si měli užít, i když originál neznáte. Nám jde o to, abychom z nich udělali kvalitní hodnotnou hudbu," dodává basista.

Od coververzí popových hitů se The Bad Plus na čas odklonili roku 2010. Natočili několik alb původních skladeb − na jednom pracovali s významným jazzovým saxofonistou Joshuou Redmanem, jindy do jazzové podoby předělali Stravinského Svěcení jara.

Vloni však kapela zařadila zpátečku a vydala desku It's Hard, kde hraje převzaté hity od Prince, Johnnyho Cashe, Cyndi Lauperové či Petera Gabriela. "Zdálo se nám příhodné se k tomu vrátit. A jako skladatelé už jsme se dostatečně etablovali, abychom si to mohli dovolit," dodává basista.

Dnešní koncert v Liberci by měl zahrnout od všeho trochu − původní skladby i převzaté popové hity. Pak už se s nastupujícím klavíristou začne psát nová etapa The Bad Plus.