Nebezpečný železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku, kde se předloni srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, bude asi do roku 2020 nahrazen podjezdem. Zároveň se připravuje stavba nové silnice, která odvede nákladní dopravu mimo tuto lokalitu. V pátek to oznámil místostarosta Studénky Petr Odchodnický.

"Už jsou schváleny peníze na vybudování podjezdu. Mluvíme o částce v řádech stovek milionů korun. Pokud vše půjde tak, jak má, v roce 2020 bude projekt hotový," řekl. Podjezd by měl být určen jen pro chodce, osobní dopravu a cyklisty. Ještě předtím proto musí být zajištěn odklon nákladní dopravy.

Kamiony by tak přes přejezd vůbec nejezdily. Nová komunikace, dlouhá asi 450 metrů, by měla vést jedním z průmyslových areálů ve Studénce. "Jednáme nyní s vlastníky pozemků," dodal místostarosta.

Firma má nyní úřady povoleno zařízení provozovat v Praze a usiluje o jeho instalaci jak ve Studénce, tak i na dalších místech Česka a Slovenska. "Požádali jsme místní krajskou policii o povolení. Obec nám už přislíbila, že stavebně prostor připraví," uvedl Kranc. Dodal, že zájem o jeho systém by mohl být i v dalších zemích.

Předloni na přejezdu ve Studénce závory uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič vezoucí náklad těžkých plechů. Z přejezdu neodjel a do jeho kamionu narazil vlak pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení.

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje. Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.

Související