Prodejci diamantů se připravují na stále sílící skupinu zákazníků z řad takzvaných mileniálů, tedy lidí narozených mezi lety 1980 a 2000. Trh s drahými kameny se kvůli nim musí změnit, například stoupne poptávka po laboratorně vyráběných diamantech, které někteří mladí lidé podle studie těžařské společnosti De Beers upřednostňují před přírodními, a to nejen kvůli jejich zájmu o ekologii, ale i odporu k vykořisťování lidí a dětské práci při těžbě diamantů v některých zemích.

Do zmíněné studie se zapojilo 75 tisíc respondentů ze Spojených států, Číny, Japonska a Indie, přičemž tyto země tvoří dohromady 73 procent celosvětové poptávky po diamantech.

Například v USA v roce 2015 upřednostnilo 36 procent nezadaných mladých lidí diamant, který byl získán šetrně s dohledatelným místem původu. Tento požadavek naproti tomu mělo jen 27 procent starších zákazníků.

To, že zákazníci, kteří kupují laboratorně vytvořené diamanty, jsou většinou šetrní k životnímu prostředí a zabývají se ekologií, potvrdil pro CNBC výkonný ředitel společnosti Diamond Foundry Martin Roscheisen. Podle odborníků navíc nemají syntetické diamanty tolik defektů a nečistot jako těžené.

Mladí obdarovávají sami sebe

Mladí lidé stále nejčastěji utrácejí za snubní prsteny. Protože ale do manželství vstupují v průměru později než jejich rodiče a prarodiče, zpožďuje se tak i nákup snubních prstýnků. Diamantové šperky však kupují i z jiných pohnutek. Po svatbě je hned druhým nejčastějším důvodem oslava vlastních úspěchů a potřeba zdůraznit jimi svou osobnost. Zároveň si potrpí na značkové prodejce.

Sílícím trendem je i to, že si mladé ženy kupují diamantové šperky samy. A neplatí to jen ve světě, ale také v Česku a na Slovensku.

Firmy by se ale měly zaměřit i na marketing přes sociální sítě a internet, protože hrají důležitou roli ve způsobu, kterým mileniálové nakupují. Kromě toho, že nejraději nakupují on-line a rádi využívají slevové poukázky, než se vůbec pro nějaký produkt rozhodnou, pečlivě srovnávají ceny na internetu a hledají zkušenosti ostatních zákazníků. Až 60 procent z nich na internetu produkty samo hodnotí. 38 procent je pak sdílí na sociálních sítích.

Lidé narození mezi lety 1980 a 2000 nejsou zanedbatelnou skupinou zákazníků. Například v roce 2015 utratili na zmiňovaných trzích za diamantové šperky téměř 26 miliard amerických dolarů. Tato částka tvoří 45 procent z celkové hodnoty zakoupených šperků za daný rok.

Zájem o diamanty stoupá

V prvním pololetí letošního roku ceny diamantů rostly. Potvrdila to analýza investičního fondu Quant. Podle klenotníka a majitele společnosti ALO diamonds Alojze Ryšavého vzrostly ceny leštěných diamantů o váze 0,3 karátu o 3,7 procenta. U větších diamantů o váze tří karátů, které se zasazují do investičních šperků, růst činil 1,8 procenta.

Celosvětový zájem o diamantové šperky se čtyři roky po sobě drží na historických maximech s tržbami kolem 80 miliard dolarů (1,9 bilionu korun) za rok. V letech 2009 až 2016 rostly ročně tržby v průměru o 3,1 procenta, vyplývá to ze studie těžařské společnosti De BeersPodle ní bude celosvětová poptávka po diamantových špercích stoupat i nadále. Spojené státy přitom představují 50 procent celosvětové poptávky, dalšími velkými odbytišti jsou Čína a Indie.

Příznivý vývoj na trhu se ukazuje především v Číně. Projevilo se to mimo jiné i na návštěvnosti každoročního mezinárodního veletrhu diamantů v Hongkongu. Letos na jaře se na zhruba 4500 vystavujících přišlo podívat 85 tisíc nákupčích ze 144 zemí, to představuje meziroční nárůst o šest procent, informoval web veletrhu.