Někdejšímu prezidentovi České lékárnické komory Stanislavu Havlíčkovi aspoň jednou denně přijde do lékárny pacient, který sám nejlíp ví, co potřebuje. Může se například stát, že žena s ekzémem žádá lepidlo na protézy, které našla na internetu. "Když jsem se jí snažil vysvětlit, že lepidlem na protézy to nespraví a že jí můžu doporučit jiné léky, práskla dveřmi s tím, že nic jiného nechce," říká Havlíček.

Podle něj stále převažují pacienti, kteří se s lékárníkem radí. Přibývá však těch, kteří ho považují za pouhého prodavače léků a chtějí, aby jim co nejrychleji a bez řečí podal z regálu požadovanou krabičku.

Slovenští studenti farmacie zjistili, že takových lidí je v jejich zemi až třetina, a rozhodli se proti tomu bojovat kampaní, v níž roli lékárníků veřejnosti vysvětlují. "Pacienti si mnohdy nejsou vědomi toho, že lékárník je vhodná osoba pro konzultaci zdravotního problému a dokáže je usměrnit v léčebném postupu," vysvětluje hlavní autor kampaně a dnes již absolvent oboru farmacie Patrik Bilanin.

V kampani, jejíž první část právě skončila a další začne v dubnu příštího roku, se snaží lidem připomenout třeba to, že lékárník je nejdostupnějším zdravotníkem. Není třeba se k němu objednávat ani vysedávat v čekárně.

Partnerem kampaně slovenských studentů je tamní lékárnická komora. Její prezident Ondrej Sukeľ si myslí, že roky "násilného uplatňování obchodnických metod" udělaly z léků spotřební zboží. "Je přirozené, že klient u běžného zboží neočekává nějakou zásadní odbornou přidanou hodnotu," uvedl Sukeľ s tím, že velkou naději na změnu vkládá právě do mladé sebevědomější generace.

Ani budoucí lékárníci v Česku nechtějí, aby se z jejich profese stal jen byznys. "Slovenská kampaň se mi líbí. Téma chci probrat s kolegy z Bratislavy i s naším spolkovým výborem. Pak bychom případně mohli něco takového rozjet i v Česku," říká nastupující prezident Spolku českých studentů farmacie Josef Kunrt. Sám pociťuje odklon zákazníků od malých lékáren k řetězcům, které se více zaměřují na marketing. "Ale myslím si, že některé řetězce už pochopily, že zaměstnávají odborníky," podotýká.

Státní ústav pro kontrolu léčiv letos zveřejnil průzkum, který ukázal, že informace o lécích hledají u lékárníků pacienti jen v 11 procentech případů. Prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba ale situaci tak černě nevidí. Podle průzkumu, který si nechala udělat sama komora u agentury SC&C, se farmaceutů na léčiva ptá 37 procent lidí a skoro tři čtvrtiny Čechů lékárny považují za zdravotnická zařízení. Toto vnímání se komora v posledních letech snaží ještě posílit tím, že se zaměřuje na doplňkové odborné služby, jako je poradenství v odvykání kouření a hubnutí nebo péče o lidi trpící Alzheimerovou chorobou či cukrovkou.