Společnosti Travel Service se po letech snah podařilo ovládnout společnost ČSA. Společnost tak bude mít v ČSA 98 procent. Travel Service dosud vlastnil v přepravci 34 procent, Korean Air 44 procent a stát prostřednictvím Priska 19,7 procenta. Dvouprocentní podíl má Česká pojišťovna. Stát reprezentovaný Priskem ještě ale může od smlouvy odstoupit ve lhůtě 5 pracovních dnů po obdržení souhlasu antimonopolního úřadu. Obchod potvrdila společnost Travel Service. Jako první o věci informaval server Zdopravy.cz

Největší vlastníci české letecké společnosti Travel Service Jiří Šimáně a Roman Vik o České aerolinie dlouhodobě usilovali. Snažili se je získat v privatizaci v roce 2009, tehdy neuspěli. Nakonec před dvěma lety přes Korean Air získali 34 procent akcií ČSA. Od té doby jednali s Korean Air o odkupu jejich 44procentního podílu a s českým státem o převzetí zbývajícího pětinového státního podílu v ČSA.

"Společnost Travel Service dlouhodobě usilovala o vstup do Českých aerolinií a svůj zájem vyjádřila již v roce 2009 účastí v privatizačním procesu. Cílem získání majoritního podílu v ČSA je vybudovat silného leteckého dopravce provozujícího flotilu 70 až 80 letadel," říká Jiří Šimáně, předseda představenstva Travel Service.

Celkově by tak Travel Service měl ovládat 98 procent akcií ČSA, zbývající podíl si nechává Česká pojišťovna.

Pokud transakci schválí všechny úřady, stane se významným podílníkem Českých aerolinií i čínská skupina CEFC. Ta vlastní v Travel Service menší část akcií.

Celkem na konci loňského roku ve společnosti pracovalo 689 lidí. O deset let dříve to ale bylo 5400. Firma prakticky přežila vlastní bankrot, nyní se jí ale daří. České aerolinie už dva roky v řadě vydělávají. V roce 2015 vykázaly zisk 223 milionů, loni 241 milionů korun.

ČSA těží z toho, že se k růstu vrátila celá letecká doprava a zotavil se i ruský trh, který tvoří velkou část příjmů společnosti. Firmě se také daří lépe využívat svá letadla a vypravovat více letů než v minulosti. Počet cestujících sice loni meziročně vzrostl, stále ale zůstává nižší než v roce 2014, kdy byl ještě ruský trh silný, a méně než poloviční proti rekordnímu roku 2008.

Celkem letadla aerolinií loni přepravila 2,7 milionu cestujících, z toho 84 procent na vlastních linkách, zbytek pro jiné dopravce. Dvě proudová letadla Airbus A319 loni létala i s posádkami ČSA pro Saudi Arabia Airlines na Blízkém východě. Vrtulové ATR pak loni v lednu sloužilo s posádkou na Mauriciu v Indickém oceánu.

Travel Service měl v létě k dispozici 49 letadel, ČSA 19. Jako větší skupina budou mít spojené aerolinky také lepší vyjednávací pozici například u výrobců letadel. Zatímco Travel Service je dlouhodobě věrný Boeingu, flotila ČSA je postavena na Airbusu a ATR.

Státní podnik Prisko koupil pětinový podíl v ČSA loni v říjnu od Českého Aeroholdingu. Hodnota transakce nebyla zveřejněna. Korejci zaplatili za svých 44 procent v ČSA před čtyřmi lety 68 milionů korun, vstupovali tehdy ovšem do ztrátové firmy.

Travel Service na trhu působí od roku 1997. V roce 2015 zvýšil zisk na 240 milionů korun při tržbách 17,5 miliardy korun. Je lídrem v charterové dopravě v ČR, na Slovensku a v Maďarsku, významný podíl trhu má v Polsku.

Prisko původně založil Fond národního majetku. Od začátku 90. let mělo Prisko na starosti vyrovnání závazků a pohledávek mladoboleslavské Škody. Nyní se firma podílí na řešení situace v těžební společnosti OKD. Věřitelé OKD letos v srpnu schválili plán reorganizace, který počítá s tím, že doly a provozní majetek budou vloženy do nové společnosti OKD Nástupnická, v níž by 100 procent akcií mělo získat právě Prisko.