"Zveřejníme přelomový objev astronomického fenoménu, který dosud nikdy nebyl pozorován." Tak s týdenním předstihem oznámila Evropská jižní observatoř (ESO), že její ředitelství v německém Garchingu připravuje zprávu o blíže nespecifikovaném objevu. Spekulace a napětí vědecké veřejnosti ještě zvyšovalo upozornění, že tiskové materiály budou pouze pro zaregistrované novináře.

Tajemství bylo odhaleno v pondělí odpoledne: "Poprvé v historii astronomové pozorovali jak gravitační vlny, tak světlo (elektromagnetické záření) pocházející ze stejného zdroje a stejné události. Podařilo se to díky součinnosti všech pracovišť ESO a mnoha dalších vědeckých institucí celého světa."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

• Letošní Nobelova cena za fyziku se týkala potvrzení existence gravitačních vln.
  • Nyní, krátce po jejím udělení, se podařilo vědcům poprvé pozorovat zdroj těchto vln i ve viditelném světle.
  • Současné sledování gravitačních vln a elektromagnetického záření otevírá nové okno pro výzkum vesmíru.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.