Už desítky let si vědci (a nejen vědci) lámou hlavu nad jevem označovaným jako Fermiho paradox. Roku 1950 se italský jaderný fyzik a konstruktér prvního jaderného reaktoru zamyslel nad skutečností, že ve vesmíru zřejmě jsou miliony obyvatelných planet, a přesto nepozorujeme žádné známky mimozemské inteligence. S rostoucím objemem znalostí o planetách jiných hvězd a pokračujícími neúspěchy v pátrání po signálech umělého původu Fermiho paradox nabývá na naléhavosti. Badatelé nabídli řadu vysvětlení, většinou nepříliš přesvědčivých. Nyní ale planetolog Alan Stern přišel s hypotézou, která vypadá docela logicky: civilizace jsou uvězněné pod kilometry ledu.

Pohřbené oceány

Alan Stern je šéfem vědeckého programu americké kosmické sondy New Horizons, která roku 2015 prolétla kolem Pluta a nyní míří k ledovým tělesům Kuiperova pásu. S takovou specializací si nemohl nevšimnout, že ve sluneční soustavě jsou jen dva světy s kapalinou na povrchu (a na Titanu to ještě ke všemu není voda, ale kapalné uhlovodíky), zato tu je celá řada těles, kde se ukrývá tekutá voda pod ledovým příkrovem. Oceán pohřbený pod kilometry ledu obsahující organické látky je nepochybně na Jupiterově měsíci Europa a Saturnově měsíci Enceladus, s velkou pravděpodobností je kapalná voda také hluboko pod povrchem dalších měsíců, ale možná i Marsu a Pluta. Všechna tato tělesa jsou kandidáty na hostitele mimozemského života, zatímco na povrchu má vhodné podmínky jen na Zemi.

Dosud většina exobiologů považovala za zajímavé jen planety pohybující se v takzvaném pásmu života, tedy v takové vzdálenosti od svého slunce, kde může na povrchu existovat voda v tekutém stavu. Ve sluneční soustavě to je jen mezi oběžnými drahami Venuše a Marsu, ale objevy tekuté vody pod ledovou krustou vzdálených měsíců pojem "sféra života" posílají do starého železa: protože zdrojem tepla v pohřbených oceánech není mateřská hvězda (většinou to jsou gravitační síly), může být život prakticky kdekoliv.

Alan Stern v článku pro vědecké periodikum Astrobiology soudí, že podobně tomu může být i v jiných planetárních soustavách. A v ledem spoutaných oceánech některých jejich planet nebo měsíců mohla evoluce dospět až do stadia inteligence - ovšem inteligence rozvíjející se v naprosté izolaci od okolního vesmíru.

Pozemští učenci měli s myšlenkou mnohosti obyvatelných světů problém několik tisíc let, přestože viděli hvězdy nad hlavou každou noc. Obyvatelé oceánů pod kilometry ledu si myšlenku vnějšího vesmíru, natožpak navázání kontaktu s jinými inteligencemi, ani nemuseli položit.

Technologie vodních civilizací

"Vodní světy uzavřené hluboko pod ledem mohou poskytovat stabilnější podmínky pro vývoj inteligentního života než planetární povrch," tvrdí Alan Stern. "Nemají na ně vliv exploze blízkých supernov ani magnetické bouře vlastní hvězdy, nemusí se bát pádu komet a asteroidů, změn ochranného magnetického pole, klimatických výkyvů ani dalších jevů, díky kterým evoluce na Zemi mnohokrát začínala znovu téměř od nuly."

Podle Sterna ale tito tvorové za svou ochranu zaplatili úplnou izolací od vnějšího vesmíru, o jehož existenci nemusí mít ani tušení - jejich celým vesmírem je dutina vnitřního oceánu. Ve vodním světě by také nejspíš vyvinuli úplně jiné technologie, než jsou naše. Voda by například značně omezovala možnosti rozvoje všeho, co souvisí s ohněm a elektřinou, naopak ale nabízí možnosti využití některých chemických procesů nebo technologií založených na využití zvuku, ultrazvuku a infrazvuku (jak dokládají i smysly kytovců). Taková civilizace by neměla možnost ani potřebu zkoumat vesmír - ale dokonce i kdyby ho objevila, nejspíš by si nedokázala představit život v něm.

"Pokud vůbec objevili elektromagnetické vlny, pak bych jejich vysílání očekával spíš na velmi nízkých frekvencích," konstatuje Alan Stern.

Někteří vědci ale soudí, že prostředí oceánů pod ledovou krustou naopak může být brzdou evoluce: mutace a střídání druhů na Zemi urychlovaly právě vnější kosmické vlivy a katastrofy. Ani Stern se však nedomnívá, že jeho teorie vysvětluje všechno: "Na Fermiho paradox pravděpodobně neexistuje jediná odpověď. Moje hypotéza je jen jedním z příspěvků do konverzace na tohle téma."