Počítačové hry jsou vizuálně stále propracovanější a mají více obsahu. I proto týmy vývojářů často tvoří desítky a u velkých produkcí i stovky lidí. Český programátor Jan Zelený se ale pustil do tvorby svého titulu Mashinky úplně sám. Na projektu pracoval ve svém volném čase trpělivě osm let. V říjnu dostal hru do digitálních obchodů, což vzbudilo velkou pozornost v Česku i v zahraničí.

Pomohla tomu podobnost Mashinek se skoro čtvrt století starou hrou Transport Tycoon, kde bylo cílem převážet lidi a zboží pomocí vlaků, letadel a aut. Titul se hraje i přes své stáří dodnes a vytvořila se kolem něj obří komunita, která čeká na podobnou hru v moderní 3D grafice.

Zelený tvrdí, že vývojem svých Mashinek strávil už několik tisíc hodin. "Jako malý kluk jsem hrával právě hru Transport Tycoon. Několik titulů s touto tematikou sice vyšlo, ale původní předlohu nic nepřekonalo. Tak jsem si řekl, že si to vytvořím sám," popsal HN Zelený svou motivaci.

S vývojem má zkušenosti, neboť přes osm let pracuje jako programátor v herních firmách. Například ve studiu 2K Czech se podílel na tvorbě Mafie 3.

I přesto se musel naučit hodně nových věcí. "Musel jsem zvládnout modelovat vlaky i domy. Ozvučit hru dokážu také, ale jen velice laicky," řekl Zelený.

Úspěšné české hry

Mafia

Jedná se o jednu z nejúspěšnějších českých her. Sleduje příběh gangstera, který stoupá po hierarchickém žebříčku mafiánského klanu. Titul vytvořila firma Illusion Softworks, kterou později koupila americká společnost 2K.

Série Arma

Vojenský simulátor, který na sebe upoutal pozornost množstvím ovladatelné techniky i velikostí bojiště. Autorem hry je Bohemia Interactive Studio.

Machinarium

Hru vytvořil malý tým Amanita Design. Recenzenti i hráči si všimli především hezké kreslené grafiky. Titul vypráví příběh robota, který ztroskotá na neznámé planetě.

Vietcong

Válečná střílečka z prostředí vietnamské války. Humor i některé okamžiky připomínaly filmy jako Četa či Apokalypsa. Hru vytvořily společnosti Pterodon a Illusion Softworks.

Hidden & Dangerous

Taktická střílečka z období druhé světové války. Hráč ovládal skupinu vojáků a snažil se plnit často záškodnické mise. Titul vytvořila firma Illusion Softworks.

Budovat a nezkrachovat

V Mashinkách má hráč za úkol vybudovat co největší železniční firmu a nezkrachovat. Začíná se stavbou prvních nádraží a železničních tratí vedoucích od jednoho podniku ke druhému. Pak se musí zvolit co nejvhodnější vlak. Stroje se liší například rychlostí. Čím více je herní mapa protkána tratěmi, tím rychleji roste šance, že dojde k dopravní nehodě. Tomu se dá zabránit stavbou semaforů. Zelený také do hry přidal historické epochy. Jak plyne čas, objevují se nové vynálezy a parní lokomotivy začnou střídat modernější typy.

Od páry do budoucna

I přes roky vývoje ale Mashinky nejsou stále hotové. Do internetových obchodů dorazily jako hratelná "ukázka". Nový obsah bude postupně přibývat zdarma. Takzvaný předběžný přístup využívají často menší studia bez investorů, která potřebují financovat vývoj a zároveň mít kontakt s komunitou. Ta jim během hraní nehotové verze může hodnotit nové prvky a přinášet i vlastní nápady.

Zelený plánuje do Vánoc přidat třetí historickou etapu. Přibudou vysokorychlostní tratě i dieselové lokomotivy. Na konci vývoje má být těchto období až sedm a hra má nabídnout i budoucnost dopravy s futuristickými stroji.

Hra některé lidi z komunity tak nadchla, že Zelenému nabídli pomoc s vývojem. "Když jsem před rokem na herní konferenci prozradil, že na projektu pracuji, strhlo to vlnu zájmu a hlásilo se mi mnoho šikovných lidí. Časem se z nich vytřídilo pár nadšenců, se kterými spolupracuji doteď a hru po večerech postupně dokončujeme," popsal Zelený.

Jejich práce se zatím vyplácí. Původní plán prodat 10 tisíc kusů překonali během 36 hodin. Měsíc po vydání se číslo pohybuje kolem 22 tisíc.