Sdružení českých taxikářů odvolalo chystaný středeční protest v Praze proti službám typu Uberu. Požaduje ale okamžité jednání na magistrátu, a to za účasti policie i médií. V úterý to sdělil zástupce sdružení Petr Polišenský. Kontroly, které provádějí úředníci společně se strážníky, podle sdružení víc postihují běžné taxikáře než řidiče objednávané přes internetové aplikace.

K upuštění od protestu vyzvala taxikáře pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Taxikáři se nakonec rozhodli vyhovět, ale žádají od magistrátu jasný metodický pokyn pro kontroly taxislužeb a chtějí být informováni o jejich výsledcích. "V případě, že kontroly nelegálních řidičů budou probíhat ve stejném duchu jako doposud, budeme nuceni v protestech pokračovat," uvedlo sdružení v prohlášení, které zveřejnilo i na svém Facebooku. Do konce roku bude držet takzvanou protestní pohotovost.

"Předpokládáme, že se budete snažit vyjít vstříc také nám, a žádáme Vás proto, abyste svolala okamžité jednání na půdě MHMP se všemi dotčenými stranami," napsali taxikáři Krnáčové. Jednání na magistrátu by se podle nich měli zúčastnit zástupci jejich sdružení, taxidispečinky, občanské sdružení Asociace koncesionářů v taxislužbě, městská a státní policie a také média.

Krnáčová ve svém pondělním dopise uvedla, že stejně jako říjnová blokáda Letiště Václava Havla by také chystaný protest poškodil nejen obyvatele a návštěvníky hlavního města, ale především samotné taxikáře včetně těch, kteří se k akci nepřipojí. Primátorka poukázala na to, že od 4. října platí novela silničního zákona, která umožňuje tvrdší postihy vůči nepoctivým řidičům taxi. Z téměř 1200 říjnových kontrol, které provedli úředníci společně se strážníky, se tak zhruba 200 týkalo Uberu.

Těmito čísly ale argumentuje i Sdružení českých taxikářů. Pokud se budou kontroly jako dosud víc zaměřovat na běžné taxikáře než na řidiče objednávané přes internetové aplikace, jejichž prohřešky navíc městská policie řeší domluvou, jsou podle sdružení taxikáři nuceni ve svých protestech pokračovat. Sdružení také kritizovalo možnost, o které mluvil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD), že by běžné taxametry mohly nahradit virtuální, kontrolovatelné přes mobilní aplikace.

Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby ani taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Řidiči jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy zhruba 2000.