Rakušané zprovozňují 25 kilometrů dálnice A5, která vede z Vídně k Mikulovu. Nový úsek mezi Schrickem a Poysbrunnem výrazně zrychlí i cestu mezi Brnem a rakouským hlavním městem, kterou dosud zpomalovaly kolony v Poysdorfu a padesátikilometrové omezení rychlosti při průjezdu obcí.

Dálnici z Vídně na sever začali Rakušané budovat po roce 1989 a nyní se přiblížili k české hranici na zhruba deset kilometrů. Pokračování na české straně, kde chybí téměř 25kilometrový úsek dálnice D52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem, je ale zatím v nedohlednu.

Čtyřproudová komunikace z Brna do Rajhradu je v provozu od 70. let, pokračování do Pohořelic se — tehdy jako rychlostní silnice — otevřelo v roce 1996. Od té doby stavba stojí.

Zpoždění způsobily hlavně spory o to, zda je potřeba z Pohořelic do Mikulova rozšiřovat silnici na čtyři pruhy, nebo zda postavit jen dálniční spojku z Břeclavi k rakouským hranicím. Dálnice D2 z Brna do Břeclavi totiž vede relativně blízko plánované dostavby D52. Ekologové napadají také vedení přes Novomlýnské nádrže a chráněnou krajinnou oblast Pálava.

"Také jsme nemohli pokračovat kvůli tomu, že Jihomoravský kraj neměl až do loňska zásady územního rozvoje," řekl minulý týden ministr dopravy Dan Ťok. Teprve loni na podzim kraj rozhodl, že nová dálnice má kopírovat současnou silnici první třídy číslo 52 a že se tedy bude stavět varianta přes Mikulov, ne Břeclav.

Dálnice D52 - plánovaný obchvat Mikulova

Dálnice D52,  Zdroj: ŘSD

Při slavnostním otevření rakouské dálnice (do provozu řidičům se předala teprve v pátek) Ťok před týdnem řekl, že se stavbou jihomoravské části by se mělo skončit nejpozději v roce 2030.

Nejprve se má začít stavět obchvat Mikulova — Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že to bude v roce 2019. Obchvat bude měřit čtyři kilometry a měl by stát 1,9 miliardy korun. Nyní se čeká na pravomocné územní rozhodnutí. Pokud by se začalo stavět v roce 2019, měl by být obchvat hotový v roce 2023. Výkup pozemků ještě nezačal.

Pro další úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a Ředitelství silnic a dálnic nepředpokládá, že by se začalo stavět do roku 2020.

Také na rakouské straně zbývá poslední úsek přímo k hranicím. "Změnila se jim legislativa a povolování liniových staveb není jednoduché jako dosud," uvedl Ťok.

Česká republika dálniční spojení s Rakouskem zatím nemá. Druhou spojnicí má být dálnice D3 přes České Budějovice, i její dostavba ale opakovaně nabírá další zpoždění.