Výstavba v Česku se od pondělí začne řídit novými pravidly. V účinnost vstoupí novela stavebního zákona, jejímž cílem je urychlit přípravu a povolování všech staveb.

Právě pomalé stavebnictví v současné době představuje jednu z největších brzd tuzemské ekonomiky. Podle žebříčku Doing Business, který každoročně sestavuje Světová banka, je Česko ve vyřizování stavebního povolení na 127. místě ze 185 porovnávaných zemí.

V některých případech trvá získání stavebního povolení déle než 10 let. Novela má lhůtu zkrátit.

"Povolení stavby se oproti současnému stavu může zkrátit až na polovinu," odhaduje Renáta Pintová Králová z České společnosti pro stavební právo. Podle ní je největším pokrokem takzvané koordinované řízení. To od ledna umožní sloučit nyní oddělené územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí.

Developeři si od novinky slibují menší byrokracii, a tudíž rychlejší získání všech potřebných razítek.

"Věříme, že se nám tímto způsobem podaří zkrátit dobu povolování na třetinu, možná i na polovinu," říká výkonná ředitelka developerské společnosti Central Group Michaela Tomášková. Podle ní by mohla novela urychlit právě výstavbu bytů. Těch v současné době nejsou developeři především v Praze schopni dodávat na trh tolik, aby se jejich nabídka vyrovnala silné poptávce. Kvůli tomu v poslední době rostly ceny nemovitostí.

Z hlediska ryze stavebního však bytová výstavba nepředstavuje až takový problém. Pozemní stavitelství, kam budování bytů spadá, za prvních deset měsíců letošního roku vzrostlo o šest procent, a bylo tak tahounem českého stavebnictví.

Horší situace panuje u inženýrského stavitelství, kam patří velké dopravní stavby. To se naopak podle Českého statistického úřadu za prvních deset měsíců o 6,2 procenta propadlo. "České stavebnictví stále trpí nedostatkem veřejných, především infrastrukturních projektů," stěžuje si generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Inženýrské stavitelství měly letos nastartovat takzvané prioritní stavby. Jedná se o 13 velkých dopravních projektů, zpravidla jde o dálnice. Plánované zahájení většiny z nich se však posunulo na příští rok. Také v tomto případě se stavby oddalují kvůli průtahům během povolování. Podle odborníků však novela stavebního zákona proces přípravy neurychlí. Sloučené řízení, které je její součástí, by u takto velkých staveb bylo drahé a náročné.

Ministerstvo dopravy proto plánuje stavební zákon opět novelizovat. Návrh novely představí na přelomu ledna a února. Zjednodušit chce proces vykupování pozemků potřebných pro výstavbu. Kvůli sporům mezi státem a majiteli některé velké dopravní stavby nabírají i několikaleté zpoždění.

V druhé fázi ministerstvo navrhuje vytvořit specializované stavební úřady v každém kraji, které se mají soustředit výhradně na dopravní stavby. Ministerstvo pro místní rozvoj vedle toho již oznámilo přípravu zcela nového stavebního zákona, který má přinést celkové výrazné zlepšení. Jeho příprava však potrvá několik let.

Související