Vedení hlavního města uzavřelo do odvolání pro automobily i tramvaje Libeňský most. Část soumostí je v havarijním stavu, v plánu je jeho celková rekonstrukce. Informoval o tom náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Nutná oprava má trvat nejméně tři týdny, možná i déle. 

"Část Libeňského mostu je v havarijním stavu, ve čtvrtek před polednem jsme dostali na pracovním jednání první závěry Kloknerova ústavu, který označil stav jednoho z mostů Libeňského soumostí a jeho rámové konstrukce za havarijní," řekl na tiskové konferenci Dolínek. "Na prvním místě je bezpečnost a ta není v současné době garantována," dodal náměstek.

Stav Libeňského mostu je oficiálně přeřazen do kategorie stavebního stavu mostu číslo VII ze sedmi možných stupňů. Právě tento stupeň označuje havarijní stav.

Na tiskové konferenci vystoupil také ředitel Kloknerova ústavu Alois Kolísko a problém mostu vysvětlil. "Jeden z těch rámů Libeňského mostu je v tak špatném stavu, že je nutné vyloučit provoz tramvají a aut," informoval Kolísko. Kloknerův ústav má do konce měsíce odevzdat Praze celý posudek ke stavu mostu.

Související

Podle Kolíska je současný problém na mostě dočasně řešitelný. "Když bude mostní rám podepřen, tak může být most v omezené míře využíván," dodal Kolísko.

Objízdné trasy veřejné dopravy

 

- Linky číslo 1 a 25 pojedou z Vltavské odklonem přes Florenc a Křižíkovu na Palmovku.

 

- Linky číslo 6 a 14 obslouží oblast Tusarovy a Ortenova náměstí v Holešovicích.

 

- Noční linka číslo 94 pojede z Ortenova náměstí odklonem přes Vltavskou, Florenc a Křižíkovu na Palmovku a dále na Lehovec po své pravidelné trase.

TSK musí v následujících dnech vysoutěžit někoho, kdo by most mohl zabezpečit. To by podle člena představenstva TSK Petra Smolka mohlo trvat i několik týdnů.

Na nové opatření reaguje také Praha 8, která svolala na pátek ráno dopravní krizový štáb.  "Budeme vyžadovat jednoznačné informace o tom, jak bude uzavření koordinováno, na jak dlouho se s uzavřením počítá a jak bude fungovat náhradní autobusová doprava," říká starosta Prahy 8 Roman Petrus.

Most je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, jeho část nyní byla přesunuta do kategorie havarijní. Nejde přímo o úsek vedoucí přes řeku, ale o část soumostí na břehu směrem k Palmovce. Již tři roky přes Libeňský most nesmí jezdit tramvaje rychleji než 30 km za hodinu.

Město plánuje celkovou rekonstrukci, nyní čeká na vyjádření ministerstva kultury, které posuzuje památkovou ochranu kubistického mostu. Podle informací Technické správy komunikací jsou v havarijním stavu v Praze tři mosty, další desítky jsou ve špatném stavu.

Libeňský most patří mezi hlavní dopravní tepny vedoucí do Holešovic, kde se nachází například Pražská tržnice, divadlo La Fabrika nebo výdejní místa internetových obchodníků. Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce.

Na přezkum stavu mostů je po zřícení lávky v pražské Troji v loňském roce kladen větší důraz.

V plánu jsou i další uzavírky. Jednou z nich je uzavření veřejné pasáže mezi objekty České spořitelny a obchodního domu DBK, kterou cestující vstupují do stanice metra Budějovická. Důvodem je havarijní stav zastřešení, které není ve správě Dopravního podniku.

"Od 19. ledna až do odvolání uzavřeme jižní vestibul stanice metra C Budějovická," informovala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

 

Související