Pro Jiřího Drahoše hlasovalo v prezidentském finále 47 procent jeho voličů především kvůli tomu, aby nevyhrál Miloš Zeman. Cíl skutečně zvolit Drahoše prezidentem mělo 52 procent jeho voličů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Kantar TNS, který v neděli zveřejnila Česká televize v pořadu Otázky Václava Moravce.

V případě Zemana chtělo podle průzkumu primárně 77 procent jeho voličů, aby pokračoval v prezidentské funkci. Pro 22 procent Zemanových voličů bylo hlavním motivem to, aby se hlavou státu nestal Drahoš.

Výsledky korespondují s dalším šetřením Kantar TNS, podle něhož se pro Zemana 72 procent jeho voličů rozhodlo už před prvním volebním kolem, zatímco pro Drahoše to bylo 52,5 procenta. Po prvním kole a v následujícím týdnu se pro Drahoše rozhodlo 41,5 procenta voličů, pro Zemana 20 procent. Těsně před finále Zeman přilákal na svou stranu 7,5 procenta svých voličů, Drahoš 5,5 procenta.

Zemanovy voliče nejvíce ovlivnily televizní debaty v týdnu před volbami, a to z 45 procent, uvedl průzkum. Podle jeho zpracovatele Pavla Ranochy sice přelivy mezi voliči v tomto týdnu nebyly výrazné, zejména úterní první duel kandidátů v televizi Prima ale mohl aktivizovat některé skupiny obyvatel.

Ze dvou pětin ovlivnily Zemanovy voliče podle průzkumu jak informace z médií, tak prezidentovy názory, jednání a zkušenosti s ním. Drahošovi voliči byli ovlivněni zejména informacemi z médií (59 procent), televizními diskusemi (34,5 procenta) a názory a zkušenostmi (31,5 procenta). Častěji než Zemanovi voliči byli ovlivněni sociálními sítěmi, doporučením přátel a rodiny. V nejmenší míře ovlivnilo voliče obou kandidátů doporučení osobností - u Zemanových voličů ze dvou procent, u Drahošových z 5,5 procenta.

Zemanovi k vítězství pomohli podle zpracovatele průzkumu Pavla Ranochy zejména jeho voliči v Moravskoslezském, Karlovarském a Ústeckém kraji, kteří přispěli k celkovému nárůstu účasti na 66,6 procenta v porovnání s prvním volebním kolem. Zemana podle Ranochy volily čtyři pětiny podporovatelů KSČM a SPD, v menší míře pak také voliči ANO, kteří se k hnutí přiklonili od sociální demokracie.

Průzkum se uskutečnil v týdnu před druhým volebním kolem, mezi 21. a 25. lednem. Osloveno bylo 1060 respondentů.

Median: Zeman přesvědčil víc původních nevoličů a nerozhodnutých

Miloši Zemanovi se podle průzkumu agentury Median podařilo získat v týdnu před finále prezidentských voleb více nerozhodnutých voličů. Především se mu podařilo aktivizovat část voličů, kteří původně hlasovat nezamýšleli. Voličská jádra podle Medianu postoj neměnila.

Zatímco Zemana chtělo počátkem týdne podle Medianu volit 30 procent oslovených voličů, v sobotu dopoledne to bylo už 35 procent. Podpora jeho rivala Jiřího Drahoše zůstala na 33 procentech. V Zemanovo vítězství věřily po celý týden tři pětiny dotázaných, v Drahošovo méně než 30 procent.

Zeman podle průzkumu dokázal během týdne přilákat ke své volbě především voliče pod 50 let bez maturity (nárůst z 22 procent na 31 procent) a pracující bez rozdílu příjmu (nárůst o sedm procentních bodů). Volila ho zhruba polovina důchodců a nezaměstnaných, zatímco Drahoše jen třetina z nich.

Průzkum se uskutečnil od 22. do 27. ledna, zúčastnilo se ho 1146 respondentů.