Německá automobilka Daimler se tento týden již podruhé omluvila Číně za to, že její divize Mercedes-Benz citovala ve své reklamě na Instagramu tibetského duchovního vůdce dalajlamu. Ve čtvrtek o tom informoval zpravodajský server BBC News.

Výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí na Instagramu zveřejnil reklamní fotografii, na níž je vidět jeho bílý vůz na pláži s mořskými vlnami v pozadí. Snímek doprovází citát dalajlamy: "Nahlížejte na situace z různých úhlů, budete otevřenější."

Dalajlamu, který je nositelem Nobelovy ceny za mír za rok 1989, Peking považuje za nebezpečného separatistu. Dalajlama opakuje, že chce pouze větší autonomii pro Tibet a skutečné náboženské, politické a kulturní svobody.

Přístup na Instagram čínské úřady blokují, uživatelé, kteří dokážou tuto bariéru prolomit, ale příspěvek automobilky okopírovali a sdíleli na místních sociálních sítích. Reklama vyvolala množství rozhořčených reakcí.

Koncern Daimler se v úterý čínské straně omluvil na sociální síti Weibo, která je čínskou obdobou Twitteru.

Ve čtvrtek čínská tisková agentura Nová Čína oznámila, že německá automobilka napsala čínskému velvyslanci v Německu dopis, v němž vyjádřila upřímnou omluvu.

Podle agentury Nová Čína Daimler v dopise uvádí, že svou reklamou neměl v úmyslu zpochybňovat čínskou svrchovanost nad Tibetem a nehodlá poskytovat "podporu či pomoc nikomu, kdo záměrně podvrací nebo se snaží podvracet čínskou suverenitu a územní integritu".

"Daimler hluboce lituje toho, že touto nedbalou a necitlivou chybou zranil a zarmoutil čínský lid. Daimler plně chápe závažnost situace a upřímně se omlouvá," stojí údajně dále v dopise.

Čínské ministerstvo zahraničí první omluvu německé automobilky přivítalo. Oficiální list vládnoucí komunistické strany Lidový deník ale omluvu odmítl s tím, že "je neupřímná a odráží nepochopení čínské kultury a hodnot ze strany německé automobilky".