Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější než vyhlídky na brexit. Odtržení od evropského trhu by mohlo znamenat, že rušení pracovních míst a zpomalování produkce v britských automobilkách v posledních měsících je pouhou předehrou k hromadnému uzavírání výroby. Uvedla to agentura Bloomberg.

Od října už přišlo o práci 650 Cooperových kolegů z továrny společnosti Vauxhall Motors, která vyrábí automobily Astra. Zbývajících 1200 zaměstnanců se obává uzavření závodu v případě, že Británie přijde o bezcelní přístup na evropský trh. Omezování produkce plánuje i nedaleká továrna automobilky Jaguar Land Rover.

"Lidé by neměli podceňovat nebezpečí, která brexit přináší," říká odborář Cooper před továrnou v Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde pracuje od svých 18 let. "Proč by měl Nissan pokračovat v investicích na severovýchodě (Anglie), když má továrnu ve Španělsku, kde může vyrábět stejné auto bez desetiprocentního cla?" dodává.

Cla a další obchodní překážky mohou být pro automobilový průmysl katastrofální, protože součástky v průběhu výrobního procesu běžně několikrát přecházejí přes hranice. Zatím není jasné, zda budou nová cla skutečně zavedena, protože Londýn a Brusel se stále ještě přou ohledně podmínek brexitu.

Osud továrny Vauxhall závisí na tom, zda se v ní francouzská mateřská společnost PSA Group rozhodne vyrábět příští verzi modelu Astra. PSA, která loni v létě koupila značku Vauxhall od americké automobilky General Motors, má ale i jiné možnosti. Může například výrobu přesunout do svých závodů ve Francii či Německu.

Cooper kvůli obavám ohledně rizik spojených s brexitem přesvědčoval zaměstnance své továrny, aby hlasovali proti odchodu Británie z Evropské unie. V oblasti závodu však podobně jako v případě většiny ostatních měst s automobilovými továrnami měly nakonec hlasy pro brexit převahu.

"Je těžké pochopit, jak může někdo s rozumnou myslí hlasovat pro cokoliv, co zkomplikuje podnikání," uvedl Peter Southwood, který v automobilce Vauxhall pracuje přes 20 let. "Lidé vidí, jak auta sjíždějí z výrobní linky, jak moc jich směřuje do zahraničí a odkud přicházejí součástky," upozornil.

V továrně v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodův dědeček a dva strýcové. Southwood doufá, že jeho děti by mohly na tuto tradici navázat. Ale bez ohledu na brexit již práce v britském automobilovém průmyslu není, co bývala. V době největšího rozmachu v 70. letech v továrně Vauxhallu pracovalo 12 500 lidí. Od té doby se počet zaměstnanců snížil o 90 procent, převážně kvůli automatizaci.

Odchod z EU bude pro britský automobilový průmysl znamenat novou ránu v době, kdy se snaží přizpůsobit přesunu pozornosti k vozům s elektrickým pohonem a vládním plánům na postupné ukončování provozu benzinových a naftových automobilů během příštích dvou desetiletí.

Náklady na montáž jednoho automobilu v Británii by se podle odhadu společnosti PA Consulting v případě takzvaného tvrdého brexitu – zahrnujícího zavedení desetiprocentního cla – mohly zvýšit o 2372 liber (téměř 68 tisíc korun). Uzavírání továren by podle firmy bylo nejpravděpodobnější u japonských automobilek Toyota a Honda, které většinu své britské produkce vyvážejí.

Tim Lawrence ze společnosti PA Consulting nicméně upozorňuje, že pro Británii i EU by mohlo být příliš riskantní nedosáhnout dohody, která by umožňovala vzájemnou výměnu zboží při nulových či minimálních clech. "Británie je druhým největším automobilovým trhem Evropy a je velmi důležitá pro firmy z EU, jako jsou němečtí výrobci luxusních vozů," dodává Lawrence.