Výroba nákladních vozů v Česku loni rostla nejrychleji z celého automobilového průmyslu. Celkem z tuzemských továren vyjelo podle statistik sdružení AutoSap 1481 nákladních vozů, což je o 11,69 procenta více než o rok dříve. Za veškerou výrobou stála kopřivnická Tatra Trucks. Do statistik se dosud nepočítá produkce Avia Motors, která začala na podzim loňského roku vyrábět nákladní vozy v Přelouči. V opačném případě by byl konečný počet vozů ještě o několik desítek kusů vyšší.

"V současné době jsme zakázkově naplněni na několik měsíců dopředu," říká mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.

Přestože společnost většinu tatrovek posílá za hranice, loni zaznamenala zvýšený zájem ze strany tuzemských kupců. Prodeje v rámci Česka vzrostly o 12 procent. V praxi to znamenalo o 48 prodaných tater více oproti roku 2016.

Automobilovému průmyslu se loni celkově dařilo. Historicky poprvé bylo v Česku vyrobeno přes 1,4 milionu vozů. "Příznivé výsledky jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozech v Česku i Evropě," vysvětluje prezident sdružení AutoSap Bohdan Wojnar.

Celkem bylo v Česku loni registrováno 10 tisíc nových nákladních aut. Tatra na domovském trhu prodala 435 nákladních vozů. Česko pro ni představuje největší trh.

Tatra Trucks i Avia patří do skupiny Czechoslovak Group. Zakladatel holdingu Jaroslav Strnad v lednu převedl svůj podíl na 25letého syna Michala Strnada.

Vyměníme staré tatry za nové

Tuzemský trh podle kopřivnické společnosti skýtá velký potenciál. "Na českých silnicích stále jezdí i 30 let staré tatry a nadále odvádí ve stavebnictví, lesnictví či údržbě silnic dobrou práci. Nevyhnutelně ale musí nastat generační výměna, kterou se snažíme podpořit," popisuje Čírtek.

Automobilka ke konci loňského roku nabídla majitelům starých tatrovek, že od nich vozy zpětně vykoupí a za zvýhodněnou cenu jim nabídne nový model. Dosud firmě nabídli zákazníci ke zpětnému odkupu čtyři desítky vozidel. U poloviny byl odkup dokončen či právě probíhá.

Výroba nákladních aut ožila

Velké množství starých tater však dosud jezdí také v sousedním Polsku. "Co se týče trhů v rámci Evropské unie, chceme rozvíjet právě ten v Polsku, kde jezdí několik tisíc starších tatrovek," dodává Čírtek.

Přestože klíčovým teritoriem pro automobilku z Kopřivnice zůstává Česko, zcela zásadní roli hraje zahraničí. Druhým největším trhem byla loni Indie, kam mířilo 367 vozů. "Následovalo Rusko, Slovensko a Saúdská Arábie. Do každé z těchto zemí jsme dodali v roce 2017 okolo stovky vozidel," říká Čírtek. Doplňuje, že právě do Saúdské Arábie už má firma pro letošní rok nasmlouvanou dodávku dalších sto vozů.

Menší počty nákladních automobilů mířily loni také do Austrálie, Brazílie, Chile či Norska.

Tatra investuje do svých závodů

Tatra Trucks se aktuálně chystá investovat do modernizace výrobního areálu. Chce na to využít především peníze z dotací.

"V běhu jsou dotační žádosti v rozsahu přes miliardu korun, které by sloužily ke kompletní rekonstrukci střední části závodu a sestěhování výrob roztroušených po několika objektech do jediného. Pokud s žádostmi uspějeme, dojde k výměně střech a zateplení hal. Vymění se i elektrické rozvody a rozvody plynu. Vyřešíme tím ekonomické ztráty a zvýšíme bezpečnost výroby," popisuje Čírtek.

V přestavěné části kopřivnického závodu má vzniknout celek pracovišť, kam se přemístí výroba náprav a následná montáž. Pokud vše půjde podle plánu, přestavba by mohla odstartovat ještě letos. Probíhat pak bude tři roky.

Společnost do modernizace investovala již loni. V roce 2017 proinvestovala přibližně 460 milionů korun. Jednalo se zejména o investici do modernizace výroby nosných rour, tedy páteře klasického tatrováckého podvozku. Společnost částečně robotizovala výrobu.

Hospodářské výsledky za loňský rok automobilka dosud nezveřejnila. Podle vedení však firma skončila v kladných číslech.

Tržby Tatra Trucks za rok 2016 činily 5,4 miliardy korun, hospodářský výsledek 482 milionů. Právě rok 2016 byl historicky rekordní. Výroba během něj vzrostla o polovinu na 1326 vozidel.

Výroba nákladních aut ožila