Mezi zajímavé projekty patřilo například propracované multimodální logistické centrum společnosti Sogaris, umístěné v užším centru Paříže, které získalo prvenství v soutěži MIPIM Awards v kategorii Best Industrial & Logistics Development. Vícepodlažní stavba na ploše 45 tisíc čtverečních metrů slouží jako logistický skladový hub s přímým napojením na železnici, současně nabízí sportovní vyžití a parkové úpravy na střeše a kongresové centrum s hotelem ve vyšším podlaží. Zajímavostí tohoto projektu je také skutečnost, že společnost Sogaris je z 80 procent vlastněna pařížskou městskou samosprávou.

„Vnímáme rostoucí důraz na problematiku územního plánování a udržitelný rozvoj měst. V kontextu industriální výstavby se toto promítá do snahy omezit tranzitní dopravu a zajistit efektivní zásobování měst, tedy tzv. city logistiku a koncept last mile delivery,“ uvedl Jakub Holec, Managing Director ve společnosti 108 AGENCY, která se zaměřuje na realitně-poradenské služby a každoročně se veletrhu účastní.

Inspirace pro Prahu?

V českém prostředí je dosud taková realizace spíše sci-fi námětem především vzhledem k chybějící koncepci rozvoje city-logistiky, jejíž zpracování má nově v kompetenci Institut plánování a rozvoje (IPR Praha). Příležitostí pro Prahu je především ucelený rozvoj řady brownfieldových ploch, zde se však v současnosti industriální projekty prosadit neumí. „Řada brownfieldů se nachází v atraktivních lokalitách blíže centra města, jsou tedy pro developery svým umístěním finančně zajímavější především pro bytový a retailový development,“ vysvětluje Jan Hospodář, partner ve společnosti 108 Investment Advisory.

Další novinkou, která se postupně z asijských megapolí přesouvá do Ameriky a Evropy, je výstavba skladů do výšky. Zatímco v Asii není nově dokončený šestipatrový singapurský sklad společnosti Panalpina s plochou 30 tisíc metrů čtverečních výjimkou, přední americký developer Prologis v americkém Seattlu aktuálně finišuje výstavbu prvního třípodlažního skladového komplexu o rozloze 54 777 čtverečních metrů.

Čeští developeři zatím do výšky nehledí

Ani s tímto typem výstavby se v českém prostředí zatím nedá počítat. Je to dáno především nesrovnatelně nižší cenou pozemků v okolí, která developery nenutí sáhnout k nákladnější vícepodlažní výstavbě. S ohledem na stále rostoucí poptávku po skladových prostorech, jejichž nabídka v Česku meziročně vzrostla o 12 procent, je tak nadále třeba počítat především s rozvojem skladových projektů typu „big-box“, tedy rozlehlými celky, jakými jsou například distribuční centrum 4PX Express v Jenči u Prahy s více než 66 tisíci metrů čtverečních či chebské distribuční centrum společnosti Tchibo o rozloze 73 tisíc metrů čtverečních.

„Vícepodlažní industriální výstavba je otázkou ceny pozemku. V situaci, kdy se ceny stanou neúnosnými a nebude možné je reflektovat v ceně pronájmu, bude nezbytné přistoupit k výstavbě do výšky. Jedná se o citlivé téma a taková realizace musí s ohledem na územní plánování vycházet z obecné shody odborné a laické veřejnosti. Osobně si myslím, že na vícepodlažní sklad si v českých podmínkách ještě dlouho počkáme, pokud vůbec kdy bude tato otázka aktuální,“ dodává Martin Polák, Senior Vice President, Regional Head CEE společnosti Prologis.

Související