Když v roce 2014 Evropská unie otevřela nové dotační programy, v tom hlavním bylo pro malé a střední podnikatele v Česku nachystáno 117 miliard korun. Dnes, dva roky do konce dotačního období, v něm zbývá minimálně 85,3 miliar­dy. Peníze, které firmy mohou využít třeba na zaplacení patentů, nákup strojů nebo zateplení farem, zatím podniky čerpají pomalu. Nejde jen o Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), který je pro malé a střední podnikatele stěžejní, problém má většina programů. Peněz v nich tedy zůstává dost. Jak se k nim ale dostat?

Získat dotaci nemusí být složité, i když se celý proces může zdát zdlouhavý. Všechno stojí na dobrém projektu. "Firma musí vědět, co chce a co jí projekt reálně přinese," říká Miloš Blaškovan z poradenské společnosti Naviga 4, která se dotacím věnuje od roku 2003. Podle něj nemá smysl uměle vymýšlet projekt jen proto, že podnik může získat peníze. Musí tím řešit nějakou svou potřebu − například že díky novým strojům bude mít technologický náskok nebo ušetří na energiích.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se