Tohle je otázka pro ty, kteří jsou uživateli Facebooku. Dokážete si představit, že zítra vstanete, posadíte se k počítači a jedním kliknutím myši smažete svůj facebookový účet?

Prostě dva kliky a hotovo?

Vím, že je to ve skutečnosti mnohem obtížnější (a najdou se hnidopiši, kteří vám budou tvrdit, že zrušit svůj facebookový profil reálně ani nejde). Ale berte to jako řečnickou otázku. Protože nic takového nejspíš neuděláte.

Člověk jako by spláchl do záchodu kus svého života. Kontakty s kamarády, společné fotky, konverzace. Zážitky za posledních několik let. Pět, deset nebo i víc.

Smazat tohle všechno je brutální akt. Jako bychom škrtli to, co jsme prožili. Ekonomicky řečeno, je to fond, ve kterém máme nainvestováno. A vy říkáte smazat?

Spousta lidí i mezi mými přáteli v minulých dvou týdnech oznámila, že "maže Facebook". A doplnila to příslušným hashtagem #deletefacebook. Jenže bez výjimky jsou na Facebooku stále.

Zrušit Facebook je hezké gesto a věřím tomu, že by to mnozí opravdu rádi udělali. No jo, ale kde by potom za toto gesto sklízeli lajky, srdíčka a obdivné komentáře? Není právě tohle na zrušení facebookového profilu to nejlepší?

Skoro to připomíná známou filozofickou otázku, zda padající strom v lese udělá nějaký zvuk, když v okolí není nikdo, kdo by ho slyšel. Dává smysl rušit svůj facebookový účet, když se o tom pak na Facebooku nemůžeme přít a diskutovat? Pro většinu lidí evidentně ne.

V tom je šance Marka Zuckerberga, že jeho sociální síť a firma současnou krizi přežijí. Ano, Facebook opustilo pár celebrit, například Elon Musk (ten nechal zrušit i profily svých firem s miliony fanoušků), spoluzakladatel firmy Apple Steve Wozniak, zpěvačka Cher, herci Will Ferrell či Jim Carrey. Ten navíc prodal i akcie Facebooku.

Jenže mezi celebritami a běžnými uživateli je rozdíl. Celebrity svoje "lajky" a další příděl virtuální lásky budou dostávat i nadále. Sociální sítě k tomu nepotřebují, na rozdíl od nás, kteří jsme pocity celebrit − ladících si svoji image a sklízejících veřejné projevy lásky či nenávisti − okusili až díky nim.

Proto je Facebook tak úspěšný. Udělal i z nás, ze dvou miliard donedávna "bezejmenných pěšáků", svého druhu celebrity. Lépe řečeno nám nabídl aspoň takovou iluzi. Že někoho zajímáme, že náš hlas je slyšet a že má váhu.

Ano, mění se to, jak se na Facebook díváme. Výzkum think-tanku Ponemon Institute ukázal, že důvěra amerických uživatelů Facebooku poklesla ze 79 procent v roce 2017 na současných 27 procent. Pro šéfy i akcionáře sociální sítě je to hrozivý pád.

Taková změna nálad zákazníků nemá v byznyse obdoby, mohli jsme ji zaznamenat třeba u krachujících finančních institucí či korporací, které třeba způsobily ekologickou katastrofu. Jenže ty většinou také následně zbankrotovaly.

Facebook se toho bát nemusí. Navzdory tomu, co v minulých týdnech mnohokrát zaznělo, totiž jeho uživatelé nejsou ve skutečnosti jeho zákazníky, nýbrž zbožím. Dřív byli zbožím spokojeným, teď budou zbožím naštvaným. Ale v regálech zůstanou.

Jsme zpátky u paralely s padajícím stromem. Facebook lze milovat, lze ho nepochybně i nenávidět… Ale obojí se nejlépe dělá na Facebooku. Nikde jinde už to pomalu ani neumíme.

Související