Počet prodaných aut v Česku každým rokem stoupá. Jedním z faktorů, které tomuto trendu pomáhají, je rozmanitá nabídka způsobů, jak nákup vozu zaplatit.

Lidé obvykle vybírají mezi úvěrem a dvěma druhy leasingů. Zatímco finanční leasing vede k převedení vozidla do vlastnictví klien­ta, jeho operativní forma slouží k dlouhodobému pronájmu vozu.

Popularita poslední varianty je mezi klienty na vzestupu, říká v rozhovoru s HN Lukáš Cankař, ředitel retailového prodeje a marketingu ve Volkswagen Financial Services, jednom z největších poskytovatelů financování automobilů na domácím trhu.

"Vozidlo je během pronájmu ve stálém vlastnictví leasingové společnosti, která zodpovídá za jeho provozuschopnost. Uživatel jen platí měsíčně fixní splátky, palivo a dálniční známku," říká. 

Lukáš Cankař (38)

Do Volkswagen Financial Services (dříve ŠkoFIN) nastoupil po studiích na pražské VŠE v roce 2007. Před současnou pozicí, na které je od roku 2016, působil také jako obchodní analytik a brand manager, odpovědný za spolupráci se značkami Audi, SEAT a Volkswagen. Mezi jeho koníčky patří sport, literatura a architektura.

HN: Jaký je na českém trhu při nákupu nového vozu poměr mezi hotovostí a financováním?

Přesná čísla nelze zjistit, i za platbou hotovostí může být schován třeba bankovní úvěr. Co se týče našich zákazníků, tak odhadujeme, že přibližně dvě třetiny jak soukromých, tak firemních zákazníků financují nákup vozu ne z vlastních zdrojů.

HN: Který způsob financování převládá?

U soukromých i fyzických osob má stále největší podíl úvěr, ale podíl operativního leasingu vzrůstá, naopak u větších firem je již převažující forma operativního leasingu.

HN: Jaká jsou specifika při financování úvěrem?

U úvěru se dá dosáhnout nízké splátky dle možností klienta díky například vyšší splátce předem či poslední nerovnoměrné splátce. Zároveň se jedná o flexibilní produkt, který umožňuje reagovat v čase na měnící se potřeby zákazníka, u nás například mimořádnou splátkou nebo platebními prázdninami. Zároveň jej preferují ti, kteří chtějí vůz vlastnit.

HN: Jak už jste zmínil, vzrůstá popularita operativního leasingu. Proč?

Potřeba vlastnit již není tak silná a pro většinu řidičů se vůz stal běžným nástrojem mobility.

Vozidlo je během pronájmu ve stálém vlastnictví leasingové společnosti, která zodpovídá za jeho provozuschopnost, a vy jen platíte měsíčně fixní splátky za jeho pronajímání. Kromě pohonných hmot a dálniční známky se tak nemusíte starat o nic. Díky tomu, že vůz pak vracíte zpět leasingové společnosti, neřešíte ani zůstatkovou hodnotu. Je ale také třeba upozornit, že stav vraceného vozu by měl být v souladu s normami akceptovatelného opotřebení. Největší výhodou operativního leasingu je fakt, že neplatíte žádnou počáteční akontaci a volné finanční prostředky můžete nadále investovat. Padá tak vstupní bariéra pro pořízení vozu i pro mnoho mladých, již vydělávajících lidí.

HN: Dalším typem financování je finanční leasing. Jak funguje?

Finanční leasing funguje na principu pronájmu vozidla, které je po dobu splácení majetkem leasingové společnosti, ale po skončení nájmu vůz přechází do osobního vlastnictví. Kdysi velmi oblíbený produkt tvoří dnes již malé procento prodaných vozů.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké trendy lze v posledních letech vysledovat ve financování vozidel?
  • Lze i použité auto financovat pomocí úvěru či operativního leasingu?
  • Jaké jsou výhody financování při nákupu vozu prostřednictvím automobilek?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se