Růst měst a příliv obyvatel s sebou přináší také zvýšené nároky na dopravu. Velká města se tak často potýkají s dopravními zácpami a nedostatkem parkovacích míst. O plánování dopravy, urbanismu, architektuře a chytrém městě budou ve středu 16. května v Brně diskutovat odborníci i veřejnost.

Pět klíčových bodů debaty

◼ Chceme, aby město zajistilo více parkovacích míst, nebo raději více kvalitních veřejných prostor? 

◼ Mají se za pomoci města rozvíjet lokality, které budou nabízet práci, služby i bydlení, nebo to necháme na trhu, který lépe ukáže, kde je to skutečně potřeba? 

◼ Má město zvýhodnit sdílená auta oproti autům v osobním vlastnictví,  nebo by žádné výhody mít neměla? 

◼ Chceme širší centrum jako výkladní skříň, primárně dostupné pěší nebo hromadnou dopravou – s auty pouze na zásobování ve vyhrazené hodiny, nebo bez nich začne ztrácet návštěvníky? 

◼ Má město plánovaně růst zejména uvnitř, kompaktní zástavbou s dostatkem zeleně, nebo se má přirozeně rozrůstat dále do krajiny? 

Podle odhadů OSN bude do roku 2050 žít ve městech 66 procent světové populace.

Ačkoliv stávající model dopravy ve městech stojí na veřejné dopravě, stále více se metropole potýkají s přílivem individuální dopravy - automobilů.

Ve městech navíc rostou nové čtvrti, které svým občanům poskytují nejen bydlení, ale i možnost zaměstnání, služeb a trávení volného času v okruhu méně než dvou kilometrů.

"Snižuje se tak potřeba a doba dopravních přesunů. Takové urbanistické projektování v kombinaci s kvalitní hromadnou dopravou přispívá ke zkvalitnění podmínek života ve velkoměstech," upozorňují organizátoři debaty s tím, že ne vždy se takový koncept setká s chutí obyvatel tento model akceptovat.

Debata nazvaná "Dostupné město je (není) jedno velké parkoviště" proběhne ve středu 16. května od 17 hodin na Fakultě architektury Vysokého učení technického v Brně.

Zúčastní se jí urbanista Jiří Fixela, šéfredaktor časopisu CityOne David Bárta, vedoucí Ústavu urbanismu FA VUT v Brně Karel Havliš nebo architekt Tomáš Kozelský.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.