Mobilní data bez limitu nejsou nějaká úlitba od vrchnosti, něco, co nám operátoři milostivě nadělí, oč bychom je měli prosit a o čem by se mělo vůbec diskutovat, zda ano, či ne. V řadě zemí Evropy je to normální konkurenční nabídka na telekomunikačním trhu a to, že se u nás o ní vůbec debatuje, je nejlepší důkaz, že konkurence na našem specifickém trhu stále nefunguje.

Nesmíme přistupovat na hru operátorů, kteří se namísto soutěže o zákazníka stále jen vymlouvají, že tarif s neomezenými daty nabídnout nemohou. Poslední, už asi pátá výmluva v pořadí zazněla minulý týden, kdy šéf Vodafonu Petr Dvořák řekl, že nemůže nabídnout neomezená data, protože by je zákazníci hodně využívali. Jak říká hostinský z legendární hry Hospoda na mýtince: "Nejdřív si otevřel hospodu u silnice na Písek. Ale chodili mu tam lidi."

Bizarnost výroků najatých manažerů nadnárodních firem v Česku nechme stranou a podívejme se do zemí s poněkud progresivnějším obsazením ředitelských kanceláří. Podle dubnové analýzy finské společnosti Rewheel nabízí neomezená data nebo velký datový balíček 100 GB za 30 eur či méně operátoři ve 14 zemích Evropské unie. A zákazníci to vnímají pozitivně.

Chorvatský operátor Tele2 zavedl neomezený tarif Bezbroj GB, čistý přírůstek zákazníků za loňský rok vyskočil na 78 tisíc. T-Mobile v Nizozemsku představil neomezený tarif loni v lednu a za rok mu přibylo přes čtvrt milionu zákazníků, což doprovodil i růst zisku. Finští operátoři zvládají výrazný růst přenesených dat, aniž by jim rostly investiční či provozní náklady, a toto know-how vyvážejí do světa. V Litvě představili operátoři neomezená data v roce 2015, průměrná spotřeba díky tomu vzrostla čtyřnásobně, ale lidé také utratili více − průměrný výnos na zákazníka se zvýšil o 19 procent.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru