Každé auto před jízdou zjistí, jestli řidič pil alkohol, bude také třeba umět samo zabrzdit v krizové situaci, a když ani to nepomůže, alespoň nehodu zdokumentuje. Všechny nové automobily určené pro evropské silnice toho budou muset už brzy umět ještě daleko více. Evropská komise přišla se seznamem bezpečnostních systémů, které by podle ní měly automobilky povinně montovat do všech vozů určených pro silnice EU.

Ve čtvrtek v Lucemburku začíná zasedání ministrů zemí EU pro dopravu, telekomunikace a energetiku, na kterém evropští komisaři představí zásadní změny, jež ovlivní celý automobilový průmysl. Ten hraje klíčovou roli v české ekonomice. Zaměstnává více než 150 tisíc lidí a tvoří přes 20 procent průmyslové výroby. Česko je navíc druhým největším výrobcem aut na světě při přepočtu na obyvatele.

Další nařízení chystá unie v oblasti snižování emisí. "Chceme docílit toho, aby v roce 2030 jezdilo každé třetí auto v Evropě na čistý pohon. Emise budeme snižovat také u nákladních automobilů. Jedním z hlavních témat je právě bezpečnost na silnicích. Do tří let plánujeme zavést povinné bezpečnostní systémy pro všechny automobily," říká místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič. Cílem je do roku 2050 eliminovat smrtelné nehody na silnicích EU. Loni na nich zemřelo 25 300 lidí. Do roku 2030 to má být polovina.

Automobil dohlédne na řidiče

Součástí základní výbavy každého auta má být 12 bezpečnostních opatření, většinou se jedná o prvky autonomního řízení. Vůz má být například schopen udržet se v jízdním pruhu i bez zásahu řidiče, zároveň ho bude kontrolovat, zda za volantem neusíná. Auto bude také hlídat dodržování maximální povolené rychlosti. Nezbytností se stane parkovací kamera.

Test na alkohol, černá skříňka a samořiditelné prvky. Podívejte se na 12 systémů, která mají mít během pár let všechna nová auta

Pozornost automobilového průmyslu nyní směřuje právě k dvoudennímu zasedání unijních ministrů. Ti následně změny představí ve svých zemích a začne proces připomínkování a úprav, do kterého mohou silně zasáhnout i lobbující automobilky. Na jejich byznys bude mít nařízení největší vliv. Nakonec musí balíček schválit Evropský parlament.

Výrobci aut jsou zatím zdrženliví a plány Evropské komise příliš nekomentují. "Vzhledem k tomu, že se zatím jedná pouze o návrh, nedá se o těchto požadovaných systémech hovořit jako o hotové věci. Už nyní ale běžně nabízíme osm z požadovaných systémů. Z toho šest je součástí standardního vybavení a dva jsou příplatkové," říká mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk.

Bezpečnost se projeví na ceně

Pokud Evropský parlament schválí všechny bezpečnostní prvky, které Evropská komise navrhuje jako povinné, projeví se to podle Vaňka na ceně automobilů: "Mezi návrhem a definitivním zněním je ale ještě dlouhá cesta, a proto není možné predikovat, o jak velký cenový nárůst by se jednalo."

Poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová (ČSSD), která se problematice věnuje, neočekává, že by automobilky začaly lobbovat přímo proti jednotlivým bezpečnostním opatřením. Podobně hovoří také lidé z automobilového průmyslu. Pro automobilky hraje bezpečnost jejich aut důležitou roli, která má přímý vliv na prodeje. Potvrzuje to i rostoucí zájem o vozy typu SUV − tato auta jsou považována za nejbezpečnější. Výrobci aut se proto už nyní předhánějí v tom, kdo nabídne více bezpečí. "Spíše půjde o čas, odkdy by měla být opatření pro nové modely skutečně povinná," říká Sehnalová.

Automobilky mají výrobu naplánovanou zpravidla na několik let dopředu, a pokud by měla opatření začít platit už v roce 2021, jak si přeje místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič, mohlo by to pro ně znamenat komplikace. Musely by narychlo měnit své dlouhodobé výrobní plány. Pokud se jim ale podaří rozhodnutí Evropského parlamentu o několik let oddálit, bude pro ně zavádění novinek bezbolestné. Přední výrobci aut už dnes očekávají, že se většina zmíněných bezpečnostních systémů bude za několik let běžně objevovat i u nejlevnějších vozů.