Nejistá situace ohledně dalšího provozování českého mýtného systému vede uchazeče o mnohamiliardovou zakázku k nestandardním krokům. Podle informací HN firma Kapsch, dosavadní správce systému, od konce minulého týdne posílá na ministerstvo dopravy každý den, a to i v sobotu a v neděli, námitku proti případnému zadání zakázky bez soutěže. Rakouská firma se obává, že úředníci zvolí formu tzv. jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU).

Kapsch tak používá stejnou preventivní metodu jako před dvěma lety jeho největší rival, slovenský SkyToll. Tomu však tato obranná strategie tehdy nevyšla.

SkyToll, úzce spolupracující s českou skupinou PPF miliardáře Petra Kellnera, svými dopisy "bombardoval" ministerstvo jen v pracovních dnech. A úředníci v čele s náměstkem ministra Jakubem Kopřivou jej obelstili. Celé JŘBU − od formálního zahájení až po podpis kontraktu − uskutečnili během několika málo hodin poslední srpnový víkend roku 2016.

Souboj o mýto

Kapsch

Rakouská rodinná firma spravuje český mýtný systém od roku 2007. Dříve těžila z velmi dobrých vztahů s českými politiky, dnes ale napadá vedení ministerstva dopravy kvůli údajnému neprůhlednému a netransparentnímu chování.
◼ Firma označuje za nesmyslné, aby český stát platil vybudování zcela nového mýtného systému, když může hledat nového provozovatele pro současný sytém.

SkyToll

Firma provozuje mýtný systém na Slovensku. Za vlastníka je považován liberecký podnikatel Petr Syrovátko, majitel skupiny Syner a přítel nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.
◼ O mýtnou zakázku v Česku se SkyToll uchází v konsorciu s firmou CzechToll, stoprocentně vlastněnou Kellnerovou PPF.

Zrušený tendr

V nedávno zrušené soutěži, které se zúčastnili čtyři zájemci, dalo konsorcium CzechToll a SkyToll nejvýhodnější nabídku. Za vybudování a 10letý provoz nového systému požadovalo 10,75 miliardy Kč. To bylo o 2,7 miliardy méně než druhý Kapsch.

10 miliard Kč

se každý rok zhruba vybere na českých dálnicích a silnicích skrze mýtný systém.

Výsledkem nečekané akce bylo prodloužení původního desetiletého kontraktu s firmou Kapsch o další tři roky. Případem se kvůli podezření ze záměrného obcházení zákona o zadávání veřejných zakázek zabývala Evropská komise i česká policie. Nakonec ale úředníci své jednání dokázali obhájit, přičemž pro další období přislíbili standardní soutěž.

Firma Kapsch teď pojala podezření, že se zmíněný postup může opakovat, tentokrát v opačném gardu a v její neprospěch. A to poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nedávno řádnou soutěž o mýtnou zakázku zrušil a ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem se začíná dostávat do časové tísně. Proti rozhodnutí ÚOHS se Ťokův úřad odvolal, čeká na výsledek rozkladu, přičemž už musí zvažovat další varianty postupu pro případ, že neuspěje.

Zadání zakázky bez soutěže konkrétní firmě je nejsnazší záložní řešení. A Kapsch má podezření, že ministerstvo chce dát zakázku "z ruky" přímo konsorciu CzechToll a SkyToll, které ve zrušené soutěži podalo nejvýhodnější cenovou nabídku. "Máme obavu, aby ministerstvo dopravy ve své svaté válce proti Kapschi nesáhlo k bezprecedentním protiprávním krokům. Proto podnikáme některá preventivní opatření směrem k antimonopolnímu úřadu nebo k zadavateli," stroze uvedl pro HN mluvčí firmy David Šimoník. Kromě zmíněných námitek zasílaných do datové schránky ministerstva podal Kapsch ještě k ÚOHS návrh na vydání předběžného opatření. I to má ministerstvu zabránit, aby zadalo zakázku bez soutěže.

Zbývá vám ještě 20 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak chce ministerstvo situaci řešit.
  • Jestli bude mýtné opět řešit dosavadní ministr Dan Ťok.
  • A zda existuje nějaké "radikální" řešení problému.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se