Asociace romských podnikatelů a spolků nabídla tisícovku pracovníků, kteří jsou dlouhodobě evidováni na úřadech práce, na práci v lesích při boji proti kůrovci. Poslali proto ministrům životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO) a zemědělství Jiřímu Milkovi otevřený dopis. Mělo by se jednat o pracovníky prověřených firem, kteří kvůli nedostatku pracovních příležitostí žijí ze sociálních dávek. Jak již dříve řekl Brabec, současná kůrovcová kalamita je největší od dob Marie Terezie. Firmy v ČR si přitom v poslední době naopak stěžují, že nemohou dostatek pracovníků najít, například na lesnické práce chybí tisíce lidí, stát je chtěl najít v zahraničí, především na Ukrajině.

Podle údajů Úřadu práce ČR nezaměstnanost v Česku v květnu opět klesla z dubnových 3,2 procenta na tři procenta. Uchazečů o místa bylo ke konci letošního května zhruba 230 tisíc, což je nejméně od července 1997. Počet volných míst naopak stále meziměsíčně i meziročně rostl.

"Vyjádření ministrů Richarda Brabce a Jiřího Milka a potažmo i premiéra Andreje Babiše, že je potřeba rychle do republiky dostat tisíce nekvalifikovaných pracovníků ze zahraničí, když na úřadech práce jsou stovky, ne-li dokonce tisíce dlouhodobě nezaměstnaných Romů, kterým tuto práci napřímo nikdo nenabídl, se nám nelíbí. Vyzvali jsme proto ministry, aby se na nás v případě zájmu o kvalifikovanou pracovní sílu obrátili," uvedl prezident asociace Vladimír Leško.

Romové by měli podle něj mít stejnou šanci získat zaměstnání jako většinová část populace. "Asociace zároveň ministry v dopise vyzvala, aby dali firmám, které Asociace sdružuje, příležitost podílet se na veřejných zakázkách a zakázkách malého rozsahu, o nichž ve většině případů vůbec nevědí, a dali tak šanci dlouhodobě nezaměstnaným a registrovaným na úřadech práce zapojit se plnohodnotně na trhu práce," dodal.

Ministři se na konci května usnesli, že stát zatím krizový stav kvůli kůrovci vyhlašovat nebude. Společnost ČD Cargo by však měla do konce letošního roku navýšit kapacity na odvoz dřeva z lesů o 500 vagonů. Jeden by měl stát podle Milka kolem 80 tisíc eur, celkem budou tedy náklady na nákup vagonů činit přes miliardu korun. Stát v součinnosti s kraji bude také hledat místa, kde by se mohlo dřevo skladovat.