Prvního listopadu loňského roku bylo na zastávkách v Hranicích u Olomouce neobvyklé ticho. Přijely nové autobusy, ale bez spalovacích motorů. Staré dieselové byly vyřazeny, a tak se Hranice staly prvním městem v Evropě, které má plně elektrifikovanou MHD. Ono to nebylo zas až tak těžké. Pro obsluhu všech linek ve městě totiž stačí jen šest elektrobusů. I tak jde ale o důležitý krok, nejen pro Olomoucký kraj.

"Důvod, proč jsme si pro hromadnou dopravu vybrali právě elektrobusy, je zřejmý. Hranice mají dlouhodobý problém s kvalitou ovzduší, třeba i kvůli znečištění, které se sem dostane z Ostravy nebo z Polska. Snažíme se tedy proti tomu dělat, co se dá. Jednou z cest byla právě podpora ekologicky šetrného způsobu dopravy," říká mluvčí Hranic Petr Bakovský. Město podle něj ví, že jeho MHD není zrovna velká, ale snaží se jít příkladem, aby se situace v moravskoslezském regionu zlepšila.

Elektrické autobusy v Hranicích provozuje skupina 3CSAD, která sdružuje několik regionálních dopravních firem. Podle jejích odhadů by měla výměna naftových vozů za nové ušetřit na 200 tun emisí ročně. Nákup elektrických autobusů přitom přišel na 78 milionů korun, ale z velké části byl pokryt dotací.

9 tisíc

elektrických taxíků má jezdit v ulicích Londýna do roku 2021. Pokud se vize vyplní, půjde o polovinu všech aut taxislužby.

Elektrobusy na linkách v Hranicích najezdí mezi 50 a 150 kilometry denně. Na to by jejich baterie, u nichž se životnost odhaduje na 10 let, měly stačit. Na jedno nabití ujedou okolo 200 km. MHD má vybudovanou centrální nabíjecí stanici, ze které autobusy čerpají elektrickou energii.

Podle Bakovského se až na malé drobnosti po spuštění provozu nevyskytly žádné problémy a ani se nestalo, že by některému autobusu během jízdy "došla šťáva".

"Navíc máme kromě samotného ekologického pohonu k dispozici také modernější vybavení autobusů. Všechny mají wi-fi, bezbariérový přístup a cestující mohou používat bezkontaktní karty," vypočítává mluvčí.

Čínský boom

Hranice by nemusely zůstat jediným českým městem, které bude mít kompletně elektrifikovanou MHD. Podobnou cestou chtějí jít například i v Novém Jičíně. Autobusy do zásuvky chystá také Ostrava. Polské Katovice uvažují ještě ve větším. Tamní městská hromadná doprava totiž musí obsluhovat na 40 měst s celkovým počtem pět milionů obyvatel. Poláci proto nakoupí 300 elektrobusů. V sousedním Jaworznu už jezdí 22 autobusů do zásuvky.

Blížící se boom elektrobusů naznačuje i iniciativa velkých metropolí. Zatímco v Praze se s elektrickým autobusem lze setkat jen na dvou kyvadlových linkách mezi zastávkou metra Budějovická a kancelářským komplexem BB Centrum (linky provozuje společnost Arriva), milionová města s Londýnem v čele se zavázala, že od roku 2025 budou nakupovat pro svou hromadnou dopravu pouze elektrobusy. Smlouvu podepsali například zástupci Paříže, Los Angeles, Kodaně, Barcelony, Mexico City nebo Kapského Města. Celkem by mělo závazek dodržet dvanáct měst.

Překvapivým lídrem v elektrifikaci MHD je ale Čína. Loni se tam prodalo na 90 tisíc elektrobusů. Jen ve městě Šen-čen nyní jezdí přes 16 tisíc těchto strojů, které doplňují elektřinu z 8000 nabíjecích bodů na 510 stanicích. Šen-čen se tak stalo prvním městem na světě, které má plně elektrifikovanou MHD. Elektrifikací prochází také vozy taxislužby, kterých už v čínské megapoli jezdí přes 12 500.

Co ještě lze nabíjet?

Pro autobusy se zdá být elektrifikace ideální. Díky své velikosti mohou pojmout větší množství baterií. Navíc mají předem naplánované trasy a linky, takže se snadno stanoví i doba jejich nabíjení. Proto je u nich nástup elektrického pohonu nejrychlejší. Města ale dál přemýšlí, co by ještě mohla ze zásuvky nabíjet.

"Uvažovali jsme o tom, že elektromobily by mohla používat naše městská policie. Jenže v jejím případě musí být vozy neustále v pohotovosti. Proto jsme zatím v tomto případě k elektrifikaci nepřistoupili," říká Petr Bakovský z Hranic.

Tam, kde o elektromobilech uvažují trochu víc, probíhají zatím spíš testovací provozy. Například v Písku začala městská policie jezdit v srpnu loňského roku s elektrickým BMW i3. Auto měla půjčené na půl roku s omezeným nájezdem šest tisíc kilometrů. A tak ho musela trochu šetřit. Spíš než strážníkům se tak Písek nakonec rozhodl vozy pořídit městské správě.

"Písek je otevřený projektům elektromobility," říká Jan Venclík z odboru investic a rozvoje města a dodává, že v nejbližší době budou pořizovat dva vozy pro potřeby města, konkrétně městské domovní správy. "V červnu byla k tomuto nákupu potvrzena dotace ve výši 440 tisíc korun ze Státního fondu životního prostředí ČR," upřesňuje.

Mimo Česko se elektromobily objevují nejčastěji ve službách taxi. Loni v prosinci začaly po ulicích Londýna jezdit první elektrické taxíky TX eCity. Ty vyrábí firma London Taxi Company (nyní přejmenovaná na London Electric Vehicle Company), která dříve stavěla i méně ekologické, ale tradiční černé taxíky. Nyní společnost patří pod čínský automobilový gigant Geely. Firma slibuje, že do roku 2021 dodá do města na devět tisíc elektrických taxíků, což by znamenalo zhruba polovinu z celkového vozového parku londýnských taxislužeb.

Černé "dročky" ale nejsou čistými elektromobily. Sice na jedno nabití ujedou 130 kilometrů, ale pro jistotu mají na palubě ještě benzinový generátor, který v případě potřeby prodlouží jejich dojezd. Řidič tak neriskuje, že se bude muset rozhodovat mezi zákazníkem a nabíječkou.

Jak vypadají nové britské taxíky TX eCity uvnitř?

Jak vypadají nové britské taxíky TX eCity uvnitř?