Pokud někdo v Česku v posledních letech dostal tričko, skleničku nebo třeba přenosný USB disk s reklamním logem nějaké značky, dost možná šlo o výrobek, který prošel závodem brněnské společnosti Reda. Ta se od založení v roce 1991 postupně propracovala v číslo jedna na tuzemském trhu výroby a obchodování s propagačními předměty.

Inspiraci pro rozjezd svého podnikání získal spoluzakladatel Redy Zdeněk Trpělka poté, co zažil na různých veletrzích. "Viděli jsme, jak lidé chtějí úplně všechno. Jedno jestli igelitku nebo nějaký pěkný katalog. Pro naši kulturu to bylo nové a byla po tom obrovská poptávka," vzpomíná Trpělka, který kvůli firmě dokonce upozadil svoji lékařskou praxi.

Nyní se v Redě, založené Trpělkou a Pavlem Hofmannem, změnili majitelé. Novým vlastníkem společnosti s téměř miliardovým obratem a působností kromě Česka i na několika dalších evropských trzích se stal portugalský konkurent Paul Stricker Group. Prodávali Trpělka a poslední roky druhý podílník Redy Jaromír Minář. Cenu ani jeden z nich, ani noví portugalští majitelé nekomentovali.

900 mil. Kč

byly loňské tržby Redy. Konsolidované tržby Paul Stricker Group a Redy by měly po spojení obou firem dosáhnout asi dvou miliard korun.

250 lidí

zaměstnává česká společnost Reda. Paul Stricker Group má 350 zaměstnanců.

Podle informací z trhu mohli Trpělka s Minářem za svou firmu dostat vyšší stovky milionů až miliardu korun. Zisk EBITDA Redy byl loni 60 milionů korun, šlo tak možná až o šestnáctinásobek tohoto ukazatele, což naznačuje mimo jiné to, že obor může pořád mít dobrou perspektivu.

"Jako stávající spolumajitelé jsme se asi před rokem a půl rozhodli, že jsme došli do nějakého věku a že v našich rodinách není, kdo by to podnikání převzal. Žádný nástupce se nerýsoval. A tak jsme si říkali, že otestujeme to, jak by trh přijal naši nabídku k prodeji," říká Minář. "Udělali jsme to v době, kdy je na trhu dostatek volných peněz, dosažená cena tedy z našeho pohledu není špatná. Zároveň jsme firmu prodali ve chvíli, kdy se celkově v našem odvětví ukazuje, že úspěšní do budoucna budou jen ti opravdu velcí. Ti, kteří dokážou trh celoevropsky konsolidovat, a u nových majitelů tento plán a tuto chuť vidíme," dodává.

Příběh Redy

◼ Společnost, která ve zkratce znamená "reklamní a dárkové", založili v roce 1991 Zdeněk Trpělka a Pavel Hofmann. První sídlo firmy a první zakázky odbavovali podnikatelé z garáže Hofmannova rodinného domu.
◼ Později se firma přestěhovala do areálu bývalé zbrojovky v Šumanské ulici v Brně. Od roku 1998 sídlí v Brně-Slatině. Součástí je i vlastní sklad o rozloze 17 tisíc metrů čtverečních. Společnost disponuje více než 16 tisíci paletovými místy a 30 miliony kusů zboží skladem. Nabízí více než deset potiskových technologií.
◼ Mezi dlouhodobé zákazníky firmy patří společnosti jako Continental, Plzeňský Prazdroj, E.ON nebo Česká spořitelna.

◼ Reda má dceřinou firmu v Číně, která se stará o nákup výrobků na tamním trhu.
◼ Nyní, po spojení s Paul Stricker Group, má skupina obchodní dosah na několik desítek trhů světa.

Poradenská společnost KPMG oslovila asi čtyři desítky potenciálních zájemců. Na takzvaném shortlistu pak bylo zhruba deset firem, s nimiž se o případném prodeji jednalo detailněji. A nejlepší nabídku dala na stůl portugalská Paul Stricker Group.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak bude firma Reda fungovat pod novými majiteli?
  • A kdo jsou největší zákazníci brněnské reklamní společnosti?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se