Milan Vašina, generální ředitel českého T-Mobilu, odchází právě v době, kdy celý obor telekomunikací vstupuje do nové fáze. Operátoři budou chtít nabídnout více služeb domácnostem, včetně kvalitnějších pevných linek, po kterých poběží rychlý internet, internetová televize i internet věcí. Proto se T-Mobile pouští do budování vlastních optických sítí, zatímco konkurent Vodafone přebírá kabelovou UPC. Podle Vašiny "dochází k pochopení významu pevného připojení a vlastnictví infrastruktury," což povede ke zostřenému konkurenčnímu boji.

HN: Co se stalo, že z vedení českého a slovenského T-Mobilu odcházíte?

Když jsem viděl reakci na svůj odchod, uvědomil jsem si, že pro spoustu lidí je to asi nelogické svobodně se rozhodnout a říct, že končíte. Že se potřebujete zastavit a udělat si v hlavě a v životě pořádek. Rozhodování bylo složité, začalo někdy v létě minulého roku a o možnost odejít jsem požádal v lednu. Mám rok, kterým se blížím k padesátce, a člověk si říká, co dál. Zažil jsem velký růst Pegasu, pak T-Mobilu, fantastický růst slovenského T-Mobilu, integraci se Slovak Telekomem, nákup a integraci GTS a T-Systems.

Běžíte ty štafety poměrně rychle a pak si řeknete, zda není čas to předat. T-Mobile a Slovak Telekom čeká další velká fáze na tři až pět let a je třeba dát možnost podívat se na některé věci úplně novým pohledem. Bylo třeba si položit otázku, zda ještě jsem schopen tu stovku běžet za ten čas jako v minulosti. Myslím, že po těch letech ve firmě už ne.

Milan Vašina (49)

Je absolventem ekonomické fakulty zemědělské univerzity v Brně. Ve skupině Deutsche Telekom (matce T-Mobilu) je už od roku 1997. Na počátku tisíciletí byl marketingovým ředitelem EuroTelu na Slovensku (později T-Mobile Slovensko), posléze byl i ve vedení slovenské divize. V roce 2011 se stal prvním českým šéfem tuzemského T-Mobilu, předloni mu do kompetencí přibylo i vedení slovenského byznysu. Vašina minulý měsíc oznámil, že k 1. říjnu ve funkci končí. Generálním ředitelem se stane Španěl José Perdomo Lorenzo. Vašina s ním bude spolupracovat ještě do konce roku.

HN: Na které věci bude potřeba jiný pohled, než jaký máte vy?

Řídím přes lidi. Nejsem vysloveně technický typ, nemám obrovský technický background. A v budoucí době rozsáhlé digitalizace bude toto potřeba více než dosud.

HN: Manažeři v padesáti letech ale ještě nejsou na odpis, nebo ano? Cítíte se unavený?

Únava je tam také. Ale hlavně je to otázka toho, zda já jsem schopen zajistit, aby firma šla stejnou dynamikou do budoucnosti. V jistém smyslu jsem asi na vrcholu.

HN: Co budete dělat?

Dvě nabídky jsem dostal a děkuji za ně, ale o tom všem se chci bavit až příští rok. V žádném případě nemíním hned skočit do něčeho nového.

HN: Co se vám za tu dobu podařilo?

Jsem rád že obě firmy jsou velmi stabilní a jedny z nejvýkonnějších v rámci skupiny. Česko a Slovensko je pro T-Mobile po Německu největším evropským byznysem. Za celou dobu, co jsem ve funkci, jsme neměli jediné klopýtnutí. ­Nedošlo tu ke strategické chybě jako v Rakousku nebo Polsku.

Před pár lety jsme si řekli, že z vyzývatele se chceme stát lídrem trhu. To se povedlo jak v počtu zákazníků, tak v obratu. Pak jsme museli zkonsolidovat T-Systems, potom jsme koupili GTS a stali se plnohodnotným hráčem na trhu takzvaných konvergovaných služeb, kombinujících pevné linky, mobilní služby, datová centra a služby v oblasti informačních technologií.

HN: V loňském roce jste ale vykázali pokles zisku…

Když jsme se rozhodli jít do konvergovaných služeb, museli jsme mnohem víc investovat. Dotovali jsme set-top-boxy a podobně. Ale celkové výnosy šly nahoru, počty zákazníků šly nahoru. Z tohoto pohledu i minulý rok byl vnímán v rámci skupiny jako velmi úspěšný.

HN: Nenastoupili jste do konvergovaných služeb pozdě?

Třeba internetovou televizi jsme napoprvé nerozjeli dobře. Ale bylo to pro nás poučení. Také se možná nepodařilo přesvědčit akcionáře o nákupu některých firem, které by nám bývaly vstup do těchto služeb urychlily. Například bych byl mnohem radši, kdyby se nám podařilo koupit UPC. Ale je jasné, že UPC nakonec skončilo ve velkém transakčním balíku a nedošlo k rozparcelování. Úspěch ale je, že se nám podařilo akcionáře přesvědčit, že se do infrastruktury na českém trhu musí investovat. Jdeme správným směrem a má to své fázování.

HN: Když jste v lednu oznamovali tento plán na výstavbu vlastních optických sítí, bylo to už s očekáváním, že Vodafone koupí UPC?

O tom plánu se vědělo, takže ano, i to určitě mělo vliv.

HN: Jsou ty investice dostatečné?

Na tento a příští rok stačí. Je otázka, jak rychle budeme sítě stavět. Samozřejmě vždycky můžete říci, že by bylo hezké mít více peněz, ale na strategické projekty jsme dostali tolik, kolik jsme v této fázi potřebovali. Teď přichází další plánovací období, tam uvidíme.

HN: Řekl byste, že se v Česku zostřuje boj o pevné linky pro domácnosti?

Ano. Dochází k pochopení významu pevného připojení a vlastnictví infrastruktury. Proto k zostřování dochází a bude docházet. My investovat chceme a je otázka, co budou dělat ostatní.

HN: Na letošek plánujete utratit až 30 milionů eur na optiku pro domácnosti. Není to příliš ambiciózní? Víme, jak složité je kopat, stavět a vykupovat věcná břemena…

Máte pravdu v tom, že povolovací procesy v Česku jsou opravdu katastrofa. My máme definované stovky tisíc míst, kde chceme optiku budovat, a teď jsme u mnoha projektů už spustili administrativní proces a čekáme, co se podaří. Je zde několik vlivů: i na municipální úrovni se nedodržují termíny a existují lokální zájmy, které se vzájemně kříží. Pak jsou v legislativním procesu zákony, které by nám dovolily budovat snáze, například přikládat kabely ke stávající infrastruktuře − k vodovodům, k energetickým vedením. To by strategickému rozvoji sítí pomohlo. Zkrátka věřím, že peníze, které máme, proinvestujeme.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru