Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru mají velké zpoždění. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla je v tuto chvíli nereálné dokončit rekonstrukci úseku podle plánu, tedy v dubnu 2020. Práce za 1,75 miliardy korun dělá česko-italsko-kazašské sdružení. ŘSD připravuje sankce nejméně v desítkách milionů korun a nevylučuje ani možnost, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.

"Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout," řekl Rýdl. Odstoupení od smlouvy s dodavatelem je jednou z variant dalšího možného postupu. "Já netvrdím, že se to stane," podotkl mluvčí. Společnost Geosan Group, která stavební sdružení vede, podle něj požádala generálního ředitele ŘSD o naléhavé jednání. "Předpokládám, že přijdou s návrhem harmonogramu, který dotáhne tu ztrátu," uvedl. Při obnově D1 mezi Prahou a Brnem zatím ŘSD s žádným dodavatelem smlouvu během stavby neukončilo.

Opravy 13,6 kilometru dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Pracuje na nich sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.

Práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem pokračují, ve čtvrtek se tam konal pátý kontrolní den. ŘSD jako investor podle Rýdla stav stavby sleduje denně. Ke zvýšení tempa, počtu pracovníků a techniky zatím stavaře vyzývalo marně, dodal mluvčí.

"Tyto kroky se jednoznačně ukazují jako nedostatečné, to znamená, že saháme po dalších nástrojích," řekl Rýdl. Uvedl, že ředitelství už jedná s bankami o stažení záruky, kterou tam dodavatelské firmy povinně složily. Připravuje také smluvní pokuty.

D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli rekonstrukci rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich, na dalších pěti stavaři pracují. "Ostatní úseky jsou v pořádku," řekl Rýdl. Předpokládá, že v termínu skončí i oprava dříve zpožděného úseku Velké Meziříčí - Lhotka, kde ŘSD také stavařům vyměřilo pokuty.

Modernizace dálnice D1 měla původně skončit v roce 2020, práce se protáhnou o rok. ŘSD podle mluvčího dělá všechno pro to, aby rok 2021 byl konečným.

Související