„Faktem je, že ministr dopravy má v tuto chvíli v rukou bezkonkurenčně nejlepší nabídku na budoucí mýtný systém a jeho provozování po roce 2019,“ řekl mluvčí firmy David Šimoník. Společnosti se podle něj podařilo v nové nabídce snížit náklady díky vyjasnění některých parametrů nastavených v zadávací dokumentaci.

Původní nabídka Kapsche na desetiletý provoz mýta v Česku byla téměř o 2,9 miliardy korun vyšší. „Kapsch tím navazuje na situaci, kdy po otevření tendrových obálek v březnu ministr (dopravy) označil nabídky jako předběžné, o kterých bude jednat v soutěžním dialogu," uvedl Šimoník.

Ministr Dan Ťok se na jaře nakonec rozhodl vybrat nejnižší nabídku v tendru bez dalšího jednání s uchazeči, zvítězilo tak konsorcium CzechToll/SkyToll. Tuto skutečnost také připomnělo. "Společnost CzechToll zvítězila se svou nabídkou a s nejnižší cenou v transparentní otevřené soutěži. Již několikátá nabídka na snížení ceny společnosti Kapsch je smutným důkazem toho, jak je současný systém předražený, což dokazují i závěry z nedávné zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu," uvedl mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Kapsch v dopise adresovaném ministru dopravy vedle nové nabídky také připomněl své předchozí aktivity, kdy nabídl odkup části své firmy do rukou státu, který by tak mýtný systém mohl provozovat sám. Dalším návrhem firmy byl nový tendr na provoz stávajícího systému, u kterého společnost vyčíslila náklady na 8,9 miliardy korun.

Kapsch vybírá v České republice elektronické mýto od roku 2007, kdy bylo zavedeno pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun. V letošním roce však společnost neuspěla v soutěži na další rozvoj a provoz mýtného systému. Po roce 2020 mělo výběr elektronického mýta převzít konsorcium firem CzechToll a SkyToll.

Soutěž na nový mýtný systém však v květnu zatím nepravomocně zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ministerstvo dopravy s rozhodnutím nesouhlasilo a podalo proti němu rozklad.

ÚOHS v soutěži o mýtu vytkl ministerstvu dopravy způsob, jakým předávalo jednotlivým uchazečům zadání soutěže a potřebnou dokumentaci. Podle úřadu není zřejmé, zda všichni zájemci dostali stejné informace. Dalším důvodem pro zrušení bylo rozšíření mýta o zhruba 900 kilometrů, které bylo podle ÚOHS stanoveno netransparentně.

Související