Výrobci aut nezvládají dostatečně rychle snižovat množství škodlivých látek, které jejich vozy vypouštějí do ovzduší. Podle nařízení Evropské unie musí být do roku 2021 emise u nově vyrobených aut zhruba o 20 procent nižší než dnes. Do roku 2030 se musí snížit o dalších 30 procent. Evropská asociace výrobců automobilů upozorňuje, že limity nemusí řada automobilek stihnout. "Splnit cíle bude složité," prohlašuje generální tajemník asociace Erik Jonnae.

Nesplnění požadavků může pro podniky znamenat zásadní problém. Pokud bude na jejich auta po roce 2021 připadat v průměru více než 95 gramů emisí oxidu uhličitého, budou platit vysoké pokuty. Za každý gram a prodané auto to bude přibližně 25 eur. Miliardové sankce tak hrozí především velkým výrobcům, kteří se do limitů nevejdou.

"Přizpůsobit se pravidlům nebude pro automobilové výrobce bez nasazení nízkoemisních nebo bezemisních vozidel možné," říká mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Dodává, že mladoboleslavská firma v následujících pěti letech investuje dvě miliardy eur do elektromobility a do roku 2025 chce mít v nabídce 10 modelů s alespoň částečně elektrickým pohonem. Jedná se tak o největší investiční program v historii společnosti.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Souhlasí Evropská asociace výrobců automobilů s firmou Škoda Auto?
  • Co bude potřeba k většímu nástupu elektromobilů?
  • V čem Evropa na trhu vozů na ekologičtější pohon zaostává?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se