Doposud se Facebook soustřeďoval na odhalování dezinformací a rozpoznání falešných zpráv především v textových příspěvcích. Od pátku však největší sociální síť na světě začíná podobně analyzovat i fotografie a videa. Pomůže jí s tím speciální systém, který dokáže monitorovat podezřelé nakládání s příspěvkem a bere v potaz i zpětnou vazbu od uživatelů. Podobně jako nástroj na vyhodnocování textů se tento systém dokáže "učit" postupně rozpoznávat nejnovější charakteristiky dezinformačních příspěvků.

K odhalování podezřelého audiovizuálního obsahu společnost vytvořila také speciální nástroj s názvem Rosetta. Ten umí z obrázků i videí vyčíst a extrahovat text, který pak zanalyzuje a zjistí souvislost mezi ním a jeho obrazovou částí. "Podezřelé příspěvky poté posíláme dál ke zhodnocení našim fact-checkers," uvedla v prohlášení produktová manažerka Facebooku Antonia Woodfordová.

Takzvaní fact checkers neboli ti, kteří ověřují fakta, jsou partnerské společnosti, jež s Facebookem spolupracují už od roku 2016. Facebook tyto firmy oslovil poté, co se objevily první zmínky o možné manipulaci prezidentských voleb Ruskem. Jedná se o zpravodajské agentury a novinářské redakce, které prověřují buď systémem automaticky vybrané potenciální dezinformační příspěvky, nebo je samy hledají. Celkem má takových partnerů Facebook 25, a to v 17 zemích světa.

Do procesu vyhodnocování zpráv se tady značnou měrou zapojuje lidský faktor, kvůli čemuž se Facebook dostává pod palbu kritiky. Zatímco společnosti jako Assosiated Press nebo Factcheck.org jsou považovány za nezávislé instituce, to samé se nedá říct o konzervativně orientovaném názorovém plátku The Weekly Standard, který také s Facebookem spolupracuje.

Kritice se nevyhnou ani samotní novináři jednotlivých partnerských institucí. Například brazilská Agencia Lupa letos obdržela téměř třísetstránkový dokument, který podrobně mapoval aktivitu čtyřiceti jejich novinářů na sociálních sítích a na základě starých příspěvků je obviňoval z politické zaujatosti. Podle serveru Poynter se již minimálně tři partnerské společnosti Facebooku i jejich pracovníci stali terčem útoků internetových trollů a vyděračů, kteří je vinili z neobjektivnosti. 

Vedení Facebooku však stále věří, že nastavený systém funguje. Podle ředitele Facebooku Marka Zuckerberga se díky němu podařilo najít a odstranit řadu falešných účtů. Falešné a dezinformační zprávy však na síti zůstávají dál. Mluvčí Facebooku již v červenci prohlásila, že falešné zprávy budou nadále nechávat zveřejňovat a pouze omezí počet jejich zobrazení zhruba o 80 procent.