O víkendu vyběhnou v Česku do ulic nadšenci, kteří krom sportovního výkonu zabojují i proti znečišťování planety. Zapojí se totiž do nového světového trendu nazývaného plogging, který dohromady spojuje běh se sbíráním odpadků. Víkendová akce, které by se v Česku mohla zúčastnit více než tisícovka lidí, proběhne v termínu, kdy se koná celosvětový World Cleanup Day.

Běžce po celé republice zastřešuje pod výzvou na sociálních sítích projekt s názvem "Plogging Česko", který pořádá Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci se společností Coca-Cola.

Tato aktivita se poprvé objevila ve Švédsku, které je jedno z velmocí ve zpracování a recyklaci odpadů. Plogging pochází ze švédského slova plocka upp (sbírat) a jogging. Vznikl zde v roce 2016 a rozšířil se i do ostatních zemí, kde se stal nejlepším fitness trendem roku 2018.

Uklízení odpadků ve spojení s během se začalo díky sociálním sítím šířit po celém světě. Různé spolky sdružující nadšence vznikají po Velké Británii, Francii či USA. Fotky, kdy běžci mají oblečené gumové rukavice, přes záda batoh s odpadkovým pytlem naplněný plastovými lahvemi a kvalitní běžeckou obuv, už ovšem přicházejí i ze zemí, jako je Thajsko, Ekvádor či Kanada.

Do iniciativy se zapojili mezi prvními lidé z Velvyslanectví Švédska v České republice. "Plogging vám dá skvělou příležitost udělat něco dobrého pro sebe i okolí," říká velvyslankyně Švédska v Česku Viktoria Li. Akci podporují i známé osobnosti v Česku jako například Yemi A.D. či Taťána Brzobohatá. V zahraničí jde příkladem i islandská hlava státu Gudni Thorlacius Jóhannesson, který patří mezi velké podporovatele sportu a věnuje se i ploggingu.

Proti znečišťování planety se v poslední době staví stále více firem, a to i těch velkých nadnárodních. Společnost Coca-Cola, která spolupořádá víkendovou akci, se například v rámci celosvětové kampaně World Without Waste (Svět bez odpadu) zavázala do roku 2030 dosáhnout 100procentní recyklovatelnosti používaných obalových materiálů.