Každé třetí ojeté auto má v Česku na tachometru méně kilometrů, než kolik opravdu najelo. U ojetin z dovozu může jejich podíl narůst až na 70 procent. Podvody s tachometry proto začínají řešit například poslanci pirátů. Do Prahy minulý týden pozvali autora belgického systému Car-Pass Michela Peelmana nebo europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL).

Model v Belgii funguje už deset let tak, že se údaje o počtu najetých kilometrů evidují pravidelně, například při přezouvání pneumatik nebo běžné policejní kontrole na silnici. V Česku se naopak čísla z tachometru zaznamenávají jen jednou za několik let při velkých prohlídkách na stanicích technické kontroly. O vozech je tak podstatně méně záznamů, a podvodníci tak mohou snáze s tachometry manipulovat.

Podle Peelmana je důležitá spolupráce mezi jednotlivými státy, protože problémem zůstávají importovaná auta. Systém podobný Car-Passu ale zatím mají jen v Nizozemí a na Slovensku. Evropský parlament proto už požádal Evropskou komisi, aby přišla s řešením. Zdechovský pro HN říká, že kromě společné evropské databáze je ve hře i povinnost výrobců dávat do aut zařízení, které manipulaci s tachometrem zaznamená.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.