Každé třetí ojeté auto má v Česku na tachometru méně kilometrů, než kolik opravdu najelo. U ojetin z dovozu může jejich podíl narůst až na 70 procent. Podvody s tachometry proto začínají řešit například poslanci pirátů. Do Prahy minulý týden pozvali autora belgického systému Car-Pass Michela Peelmana nebo europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL).
Model v Belgii funguje už deset let tak, že se údaje o počtu najetých kilometrů evidují pravidelně, například při přezouvání pneumatik nebo běžné policejní kontrole na silnici. V Česku se naopak čísla z tachometru zaznamenávají jen jednou za několik let při velkých prohlídkách na stanicích technické kontroly. O vozech je tak podstatně méně záznamů, a podvodníci tak mohou snáze s tachometry manipulovat.
Podle Peelmana je důležitá spolupráce mezi jednotlivými státy, protože problémem zůstávají importovaná auta. Systém podobný Car-Passu ale zatím mají jen v Nizozemí a na Slovensku. Evropský parlament proto už požádal Evropskou komisi, aby přišla s řešením. Zdechovský pro HN říká, že kromě společné evropské databáze je ve hře i povinnost výrobců dávat do aut zařízení, které manipulaci s tachometrem zaznamená.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...