Několikaleté hledání nového správce mýtného systému nabralo nečekaně rychlé rozuzlení. Ministerstvo dopravy ve čtvrtek uzavřelo smlouvu s konsorciem firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské firmy SkyToll. "Podepsali jsme desetiletý kontrakt. Vítězné konsorcium bude od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích první třídy v Česku," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

K podpisu došlo ve čtvrtek krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl námitky stávajícího správce Kapsch, který v soutěži neuspěl a usiloval o její zrušení. Do poslední chvíle to přitom vypadalo, že Ťokův resort nemůže s vítězem soutěže smlouvu uzavřít. Bránilo mu v tom předběžné opatření antimonopolního úřadu. Ministerstvo však využilo kličky, kterou mu poradili právníci. Bezprostředně po rozhodnutí úřadu zaslalo antimonopolnímu úřadu dopis, ve kterém se vzdalo možnosti odvolat se proti jednomu z bodů řízení. Ten se týkal právě předběžnného řízení. Šlo o jedinou část řízení, kde bylo ministerstvo jediným účastníkem.

"Tím pádem se ve chvíli, kdy jsme se vzdali práva na odvolání, stalo rozhodnutí v tomto bodu pravomocným a předběžné opatření přestalo platit. My jsme tak mohli smlouvu s vítěznou firmou podepsat," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Podle informací HN se jednalo o tajnou akci, o které vědělo jen pár zasvěcených. Svědčilo o tom i čtvrteční překvapení lidí, kteří byli do tendru jinak úzce zapojení. Šokováni byli podle vlastních slov především zástupci společnosti Kapsch, kteří se nyní radí s pravníky, jak dál postupovat.

"Předpokládali jsme stejně jako ÚOHS, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem. Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla. ÚOHS doručil rozhodnutí teprve ve 13 hodin, ale už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihnul vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem," komentoval situaci mluvčí Kapsch David Šimoník.

Antimonopolní úřad se zatím k Ťokově kličce nevyjadřuje. "Věc nyní nebudu komentovat. Musím se s postupem ministerstva seznámit. V tuto chvíli nelze říct, zda jednalo v rozporu se zákonem či nikoliv," říká šéf ÚOHS Petr Rafaj.

Smlouvu s konsorciem firem CzechToll a SkyToll podepsal přímo ministr Dan Ťok. Podle zdrojů HN, které se účastnily jednání, to svědčí o jistotě ministerstva, že je postup správný. "Tuto smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu," uvedl ministr dopravy Ťok.

Antimonopolní úřad se bude dalšími námitkami Kapsche nadále zabývat a státu hrozí, že se s ním bude rakouská firma soudit. To by však již nemělo konsorciu zabránit ve výběru mýtného.

Konsorcium firem CzechToll a SkyToll v soutěži společně nabídlo nejnižší cenu za výběr a současně rozšíření celého systému. Stát za desetiletou správu zaplatí 10,75 miliardy korun. Od roku 2020 do roku 2030 chce na mýtu vybrat přibližně 150 miliard korun. Placení poplatku již nebudou kontrolovat mýtné brány, ale satelity.

Nový správce od Kapsche převezme současných 1400 zpoplatněných kilometrů dálnic a zhruba 230 kilometrů silnic I. třídy. Navíc bude muset systém rozšířit o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. Nyní má 14 měsíců, aby celý systém připravil. Do konce roku 2019 sice platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.