Když letos v únoru představovala ČVUT novou kapitolu své spolupráce s americkým výrobcem leteckých motorů GE Aviation Czech, vše nasvědčovalo tomu, že se chystá na české poměry nebývale velká věc. Na slavnostní podpis dohlížel mimo jiné premiér Andrej Babiš, nechyběl ani americký velvyslanec.
"Je to skvělý projekt, který propojuje vysoké školství s průmyslem. Spolupráce přinese rozvoj letectví a kosmických technologií a dojde i k propojení s postupy Průmyslu 4.0. Jsem rád, že je hned od vzniku partnerství smluvně zajištěna udržitelnost projektu ze strany firmy GE Aviation. Financování je zásadní věc," komentoval tehdy předseda vlády projekt, který má za cíl vybudovat v Česku globální vývojové centrum včetně zkušeben a výrobní podnik pro novou generaci turbovrtulových motorů.
Jenomže právě na penězích teď ambiciózní projekt drhne. V pondělí se kvůli tomu sešel místopředseda vládní rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček s ministryní průmyslu a obchodu Martou Novákovou. Řešili, jak zalepit asi 1,5miliardovou "díru", která teď ve financování vznikla.
"Projekt je výzkumně správně směřován, mezinárodní kolaborace má slušné výsledky a do určité míry je to přesně ten směr, kam by se měly ubírat aktivity škol typu Strojní fakulta ČVUT. S ohledem na finančně-ekonomické řízení je to ale propadák, fiasko. Od počátku je to špatně řízené," řekl HN po jednání Havlíček.
Celý projekt původně počítal s rozpočtem 2,1 miliardy. Aby škola stihla vše v termínu postavit, připravit a rozjet, dostala od státu dvoumiliardovou půjčku s tím, že ji postupně vrátí, až vysoutěží evropské peníze. Jenomže z původně plánovaných dvou miliard z grantů se podařilo získat jen polovinu. Navíc se objevily další náklady, konkrétně 400 milionů korun. Škola by tak ideálně potřebovala ještě 1,5 miliardy.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...