Kamiony, které po českých silnicích a dálnicích jezdí přetížené až o jednotky tun, nejsou ničím neobvyklým. Už tak nekvalitní povrch se pod jejich koly dále ničí. Obranou proti tomu jsou silniční váhy v podobě kovových plátů umístěných na vozovku tak, aby dokázaly nákladní vůz zvážit za jízdy. S pomocí kamerových bran pak nahlásí policii ty, jež porušují předpisy. Takové váhy běžně mívají příliš vysokou toleranci, takže přetížení v řádu desítek či stovek kilogramů neodhalí a dopravce unikne až půlmilionové pokutě. Česká firma Cross Zlín po osmiletém vývoji přišla se systémem, který zachytí mnohem víc přetížených trucků.

"Stejně jako konkurenti řešíme vážení sledováním deformace kovového profilu, přes který kamion přejede. Oproti jiným technologiím jsme ovšem schopni takovou deformaci změřit s přesností na jeden pikometr, tedy na biliontinu metru," říká šéf a spoluzakladatel Crossu Tomáš Juřík. "Naše nové silniční váhy si nyní necháváme patentovat v Česku a na Tchaj-wanu a zvažujeme i žádost o evropský a světový patent. Přesné fungování technologie vzhledem k probíhajícím patentovým řízením raději nebudu komentovat. Řeknu jen to, že je hmotnost měřena za pomoci optických vláken, což je v oboru unikátní," prozrazuje Juřík.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dočtete:
  • Do kterých zemí zlínská firma expandovala.
  • Jaký je koncept dopravního systému v chytrém městě.
  • Které zahraniční giganty Crossu konkurují.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se