Staveniště pod mostem v Bubenské ulici v Praze ve středu přebírají stavbaři, kteří okamžitě začnou pracovat na podepření mostu. Informovala mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Most v Praze na Vltavské, který je od půlnoci kvůli havarijnímu stavu uzavřen, bude nutné zbourat. Společně s ním TSK zbourá i paralelní most, po kterém vede komunikace Bubenská v opačném směru. Aby mohla konstrukce sloužit do doby, než bude vypracován projekt na zbourání a stavbu nových mostů, TSK nechá most podepřít a poté jej otevře dopravě.

Most v Bubenské ulici TSK pravidelně kontroluje od 90. let, v září kontrola odhalila zhoršující se stav a nové trhliny, kvůli čemuž nechala technická správa na konstrukci umístit měřicí přístroje. "Touto metodou bylo zjištěno, že se stav mostu v posledních 25 dnech zásadně zhoršil a některé trhliny se zvětšily až o pět milimetrů. To signalizuje neobvyklé chování nosné konstrukce mostu a jeho nepřípustné poškození," uvedl náměstek ředitele TSK Matěj Fichtner.

TSK pak musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví. Cena za podepření mostu se bude podle Liškové pohybovat řádově v jednotkách milionů korun.

Definitivním řešením bude nicméně oba mosty nad Vltavskou zbourat a postavit nové, protože jejich úplná oprava už podle Liškové není možná. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. "Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v Janově nebo Trojská lávka," uvedla mluvčí. Tento typ konstrukce využívá nosná upínací lana. Lávka v Troji se zřítila loni v prosinci, zranili se při tom čtyři lidé. Dálniční most v italském Janově se zřítil v srpnu, tragédie si vyžádala desítky obětí.

Podle starosty Prahy 7 a lídra Prahy Sobě Jana Čižinského je péče o mosty v Praze dlouhodobě zanedbaná a je třeba vytvořit plán údržby, aby se dopravní stavby nedostávaly do technického stavu šest, což je druhý nejhorší. "Všechny mosty v technickém stavu šest musí být opraveny. V případě havarijního stavu, kdy už oprava není možná, je nutné je zbořit a postavit nové," sdělil Čižinský.

Mosty podle jejich technického stavu řadí TSK do sedmi tříd, kdy stupeň jedna znamená nejlepší stav, sedm havarijní. Podle březnové analýzy TSK zařadila do šesté kategorie, která označuje velmi špatný stav, rámové konstrukce Libeňského mostu, klenby mostu jsou v páté kategorii, tedy ve špatné stavu. V druhé nejhorší třídě je také Palackého most. Do páté třídy TSK zařadila Hlávkův, Čechův, Mánesův, Jiráskův most, Barrandovský nebo most Legií.

V případě mostu na Vltavské je jeho zbourání a stavba nového podle Liškové výhodnější i z ekonomického pohledu. Mluvčí dodala, že stabilizace mostu, kterou nyní TSK nechá udělat, poslouží i při bourání stavby, kterou díky ní bude možné provádět po částech. TSK nyní vypíše zakázku na projektanta nové stavby, zatím se nedá přesně říci, kdy by se mohlo začít bourat. TSK připravuje také projekt opravy navazujícího Hlávkova mostu.

Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě. TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou ve špatném stavu. Připravuje se diagnostika Lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi. Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších mostních konstrukcí.