Tým amerických vědců z Národního institutu pro zdraví (NIH) vyvíjí antikoncepci pro muže, která by umožnila rozdělit zátěž plánovaného rodičovství rovnoměrněji mezi obě pohlaví. Testovaným prostředkem je hormonální gel aplikovaný na záda a ramena. Kombinuje v sobě dva typy hormonů, které zastavují produkci spermií bez vedlejšího účinku ztráty libida.

"Tento gel by byl vůbec první metodou antikoncepce pro muže od vynálezu kondomu," řekla zpravodajskému serveru Bloomberg Diana Blithe, šéfka vědeckého týmu. "Doufáme, že půjde o přijatelnou formu, kterou páry budou chtít používat."

Miliony žen po celém světě užívají antikoncepční pilulky, které se osvědčily jako spolehlivý a relativně praktický antikoncepční prostředek. Některé ženy však hormonální antikoncepci brát nemohou nebo nechtějí. Vědecký tým zaznamenal velký zájem o účast na výzkumu, celkem se na něm podílí 420 párů.

Výzkumníci plánují testovat míru úspěšnosti gelu v prevenci otěhotnění. Kondomy přitom selhávají až ve 13 procentech případů, zatímco hormonální pilulky v 7 procentech. Dosavadní výzkum prováděný na mužích prokázal, že produkce spermií je po dobu působení gelu omezena a nevyskytují se žádné významné vedlejší účinky.

Antikoncepční gel se skládá z hormonů progestinu a testosteronu. Progestin zastavuje produkci testosteronu ve varlatech, což však vedle omezené tvorby spermií vede i k poklesu hladiny testosteronu v krvi. Jeho nedostatek přitom souvisí s únavou a ztrátou sexuální energie. Proto je druhou složkou gelu právě testosteron, který tyto nežádoucí účinky odstraňuje.

"U zdroje ho odstraníte, ale jinde ho nahradíte v takovém množstvím, aby všechno fungovalo normálně," poukázala Blithe na to, že hladina testosteronu ve varlatech je 50krát vyšší než v krevním oběhu.

Výzkumníci budou nejprve po 12 zkušebních týdnů sledovat, zda produkce spermií u mužů klesla na úroveň, kdy již nehrozí otěhotnění. V této době budou ženy pro jistotu používat alternativní antikoncepční prostředek, následně však přejdou výhradně na gel. V případě úspěchu výzkumný tým začne pátrat po komerčním partnerovi, který by se postaral o uvedení gelu na trh.