Na most v pražské Bubenské ulici u stanice metra Vltavská se do dvou týdnů vrátí auta do 3,5 tuny, tedy osobní auta, pick-upy či dodávky. Nákladní auta na něj nadále nesmí. Namísto dvou jízdních pruhů pak bude pouze jeden uprostřed mostu. Novinářům to v pondělí řekli zástupci města a Technické správy komunikací (TSK). Částečné obnovení provozu umožnily výsledky víkendových zatěžovacích zkoušek. Před otevřením budou na most umístěny sondy, které jej budou monitorovat. TSK uzavřela most navazující na magistrálu letos v říjnu na základě informací o špatném stavu stavby od firmy Pontex, která prováděla diagnostiku mostu.

"Konstrukce mostu byla zatížena až do 130 procent své normální nosnosti. Zkoušky nám daly detailní podklady k tomu, v jakém stavu se most nachází a že je možné na něj omezeně vrátit dopravu," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Kvůli bezpečnosti vznikne jen jeden jízdní pruh, který bude uprostřed mostu. Stavba bude podepřena. Podle ředitele TSK Petra Smolky zajistí stabilitu mostu na několik let. Co bude s mostem dál, zatím není jasné. Stejně tak, jak dlouho bude podepřen, než bude opraven, či zbourán. O jeho budoucnosti město teprve rozhodne. Scheinherr ale řekl, že jeho oprava by byla natolik nákladná, že jej bude nutné zřejmě zbourat.

Při zkouškách společnost INSET použila tři vozidla o hmotnosti až 90 tun, která postupně najížděla na most.

"Zkoušeli jsme to uprostřed rozpětí každého pole, těch tam je pět, teprve poté jsme přistoupili přímo ke kritickým řezům, kde most vykazuje porušení," řekl ředitel INSET Ludvík Hegrlík. Při tom odborníci sledovali, jak se most chová.

Po zkouškách zasedla komise oborníků a zástupců města a TSK. "Z výsledků můžeme říct, že se chová pružně a snese statické zatížení. V jednom parametru je poškozen výrazně, má aktivní trhliny, které tam být nesmějí. Souhlasili jsme, že se v omezeném provozu může vrátit doprava," řekl Hegrlík.

Kdy se do plného provozu vrátí tramvaje mezi Vltavskou a Těšnovem, není jasné. Možné to bude teprve po vybudování finálních podpěr. Tramvaje nyní jezdí pouze v jednom směru.

"Takto to prozatím zůstane a my nyní budeme pracovat na podepření mostu, protože dosud není podepřen, ale pouze staticky zajištěn," řekl Scheinherr. Současné podpěry stojí v části kolejiště, ty nové již provozu tramvají nebudou bránit.

Magistrát začal řešit budoucnost mostu v souvislosti s celkovou proměnou Vltavské a prostoru nádraží Bubny-Zátory. "A všechny zásahy je třeba plánovat v souvislosti s opravou Hlávkova mostu, protože by nedávalo smysl dělat stavební úpravy na konci toho mostu, když bude opravován. To se musí zahrnout do přeměny místa," řekl starosta Prahy 7 Jan Čižinský.

Na zhoršení stavu mostu v říjnu upozornila firma Pontex, která konstrukci monitorovala. TSK následně v noci z 23. na 24. října most navazující na magistrálu ve směru z centra uzavřela. Provoz byl několik týdnů zastaven i pod konstrukcí a přerušil se provoz tramvají z Vltavské na Hlávkův most.

TSK nyní zkoumá mimo jiné Hlávkův most a most Legií, které rovněž jsou ve špatném stavu. Havarijní je také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Rekonstrukci potřebuje i Palackého most mezi Podskalím a Smíchovem a řada dalších mostních konstrukcí.