Na českých silnicích loni zemřelo 565 lidí, o 63 více než v roce 2017 a současně nejvíc za poslední tři roky. Na tiskové konferenci to v úterý řekl šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Meziročně se zvýšil počet i těžce zraněných, o 126 na 2465. Lehce zraněno bylo 25 215 lidí, i v této kategorii zaznamenali policisté mírný meziroční růst. Celkový počet nehod podle Lercha stoupl téměř o tisíc na 104 764. Významně přibylo usmrcených motocyklistů.

"Při téměř stejném počtu dopravních nehod, kdy došlo ke zvýšení pouze o 0,9 procenta, jsme zaznamenali výrazné zhoršení těch nejzávažnějších následků," řekl Lerch. Počet nehod i jejich následky ovlivnilo podle něho zejména chování všech účastníků silničního provozu, vliv mělo také teplé počasí v loňském roce. Mezi nejtragičtější měsíce loňského roku patřily srpen a září, kdy při nehodách zemřelo shodně 64 lidí. Nejméně obětí si vyžádal únor, kdy bylo na silnicích usmrceno 21 osob.

Na následcích dopravních nehod se podle Lercha podepsalo i množství uzavírek a omezení, které provází rekonstrukci zejména dálniční sítě. "Sice došlo k menšímu počtu dopravních nehod, ale s mnohem závažnějšími následky, ke kterým docházelo právě v kolonách, jež se tvořily na úsecích, které procházely rekonstrukcí," uvedl.

Nejčastější příčinou nehod byla nepozornost řidičů, uvedl Lerch. "Nepozorný řidič je tím největším fenoménem dnešní doby, který se nejvíce podílí na dopravních nehodách," řekl. Na nehodách také mají stále významný podíl mladí řidiči. Podle Lercha zaviní řidiči s praxí do pěti let asi čtvrtinu dopravních nehod. Vzrostl také počet nehod, které způsobili řidiči pod vlivem alkoholu nebo drog. "Problematika alkoholu a drog bude tématem pro Policii ČR, jak v preventivních aktivitách, tak v účinném dohledu," podotkl Lerch.

Regionálně se na nárůstu počtu obětí nehod nejvýrazněji podílel Středočeský kraj, kde počet úmrtí loni meziročně stoupl o 43 na 106. V Praze zemřelo 31 lidí, o 14 více než předloni. Podle Lercha šlo zejména o chodce. Zemřelých ubylo například v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji.

Z celkového počtu zemřelo 202 řidičů osobních vozidel a 98 spolujezdců. Lerch upozornil, že více než čtvrtina zemřelých řidičů nebyla připoutána bezpečnostním pásem, u spolujezdců šlo asi o pětinu usmrcených. Chodců zemřelo 113. Lerch připomněl, že platí povinnost nosit reflexní prvky, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec.

Za alarmující považuje Lerch počet usmrcených dětí, kterých zemřelo 19 - o deset více než předloni. V 11 případech šlo o spolujezdce, u zbylých osmi o chodce. "Je to obrovské číslo, jde o velký nárůst oproti roku předcházejícímu," řekl Lerch.

Motocyklistů a jejich spolujezdců loni na českých silnicích zemřelo 88, v roce 2017 jich bylo 62. Policisté zaznamenali nárůst ve všech měsících kromě března a června, kdy zemřelých ubylo. V lednu a v únoru, stejně jako loni, nezemřeli žádní motocyklisté.

Podle Lercha více než polovinu nehod s účastí motocyklu zaviní motorkář. Z celkového počtu 3731 nehod s účastí motocyklu zavinil řidič motorky 2134. Mezi hlavní příčiny patří podle Lercha nezvládnutí stroje řidičem nebo nepřizpůsobení rychlosti.

Stoupl i počet nehod s účastí cyklistů, úmrtí cyklistů však naopak ubylo. Výrazný nárůst je ale znát u počtu usmrcených chodců, doplnil Lerch. Těch loni zemřelo 113, o 12 více než v roce 2017.

Celoroční celkové počty mrtvých na českých silnicích klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V letech 2016 a 2017 se počet obětí havárií opět snížil.

Pro splnění cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos počet mrtvých i těžce zraněných musel klesnout zhruba o 200. Pro rok 2019 předpokládá materiál ministerstva dopravy maximálně 362 usmrcených a 2222 těžce zraněných osob. Cíle strategie, podle které by měl například počet usmrcených osob klesnout proti roku 2009 o 40 procent, se nedaří plnit dlouhodobě.

,