Technická správa komunikací v Praze eviduje dva mosty v havarijním stavu a další řadu mostů ve velmi špatném stavu, celkem jde o 42 mostních objektů. V praxi je toto číslo ale menší, protože z laického pohledu se jeden most skládá často z více mostních objektů, které mohou být v různém stavu. "To, co člověk vnímá jako jeden most, je často z technického pohledu několik samostatných mostních objektů, které tvoří soumostí," vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. "To ale pouhým okem laik často nerozezná," upozorňuje. Příkladem může být třeba Libeňský most, který ve skutečnosti tvoří soumostí šesti navazujících samostatných mostů.

"Počet mostů v šesté kategorii stavebního stavu (velmi špatný stav - pozn. red.) tak může na první pohled vypadat vysoký, ale například Libeňský most je tam ve skutečnosti dvakrát, protože dva ze šesti samostatných mostů Libeňského soumostí jsou v kategorii šest. A takových příkladů jsou v Praze desítky," říká Lišková.

Za vyšším počtem mostních objektů v této kategorii stojí i přísnější kontroly problematických typů konstrukcí jako třeba ty z předpjatého betonu. "Navýšili jsme počet mimořádných mostních prohlídek, v posledních dvou letech jsme také znásobili počet diagnostik, přidali další měření a zpřísnili už tak přísné posuzování stavu mostu právě u konstrukcí, které se ukázaly v poslední době jako problematické," tvrdí Lišková.

Systém kontroly mostů je v Česku ve srovnání se zbytkem Evropy na vysoké úrovni, uvedl loni Michal Drahorád z katedry betonových a zděných konstrukcí ČVUT. "V porovnání s Itálií jsme zhruba o tisíc let napřed," řekl v souvislosti s pádem mostu v Janově.

Mosty ve velmi špatném a havarijním stavu

Škálu tvoří celkem sedm stupňů, přičemž poslední je stav havarijní. V havarijním stavu jsou v současné době dva pražské mostní objekty. Prvním je most u stanice metra Vltavská. Na únor plánuje TSK havarijní podepření mostu, které ho přeřadí do nižší, šesté kategorie. Prozatím je most zajištěn jen provizorně.

Druhým mostním objektem je jedna ze dvou lávek pro pěší, která je součástí železničního soumostí, jež spojuje Smíchov a Výtoň. Technická správa komunikací na konci roku 2017 lávky uzavřela. Jedna z nich už je po rekonstrukci otevřená, druhá se bude opravovat od května do října letošního roku.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.