Německá průmyslová skupina Siemens a francouzský konkurent Alstom dělají vše pro to, aby spojily svá železniční aktiva a vytvořily evropský gigant ve výrobě vlaků. Na jejich argument, že je třeba vytvořit "evropského šampiona", který se dokáže utkat se sílící čínskou konkurencí na mezinárodním trhu, však neslyší Evropská komise. Ta chce podle agentury Reuters už příští středu fúzi zamítnout.

Siemens a Alstom mají týden na to, aby verdikt Evropské komise zvrátily. Společnosti včera oznámily, že jsou ochotné přistoupit na ústupky, pokud se vyhnou vetu od eurokomisařů. Konkrétně nabízejí, že se v rámci fúze zbaví části svého podnikání v oblasti signalizační techniky. Současně přislíbily, že pokud bude stanovisko komise kladné, budou sdílet licenční smlouvy na technologii vysokorychlostních vlaků Siemensu v Evropě po dobu deseti, namísto pěti let.

"Stále však není jisté, zda obsah tohoto balíčku obavy Evropské komise dostatečně rozptýlí," uvedla včera společnost Alstom.

Sloučením obou podniků by vznikla druhá největší firma v odvětví na světě s ročními tržbami zhruba 16 miliard eur (411 miliard korun). Pod "jednu střechu" by se dostala mimo jiné výroba proslulých rychlovlaků TGV a ICE.

Ve srovnání s čínskou společností China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), která je celosvětovou jedničkou, by ale byla pořád zhruba poloviční. Tržby CRRC předloni činily téměř 28 miliard eur, tedy 710 miliard korun.

Evropský gigant může pokřivit trh

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová však již před časem varovala, že spojení železniční části Siemensu a Alstomu může vést k pokřivení evropského železničního trhu. Obává se, že německo-francouzský "šampion" získá velice silné postavení, čímž se celkově sníží konkurence na evropském trhu. To podle ní může vést k růstu cen dopravní techniky a v konečném důsledku až ke zdražení jízdného.

SPOJENÍ SIEMENSU A ALSTOMU

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč se evropští výrobci vlaků bojí čínské konkurence? A na jaký problém narážejí ochranářská opatření na světových trzích?
  • Jak si na evropském trhu stojí česká Škoda Transporation, která sama mohla skončit v čínských rukou?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se