Sociální síť Facebook dnes slaví cosi jako "poloviční dospělost". Máloco tak výrazně změnilo náš svět, naši společnost a naše chování. K lepšímu? K horšímu? V poslední době se většina z nás kloní spíše k druhému. Ale rozsoudí nás budoucnost. Zde je každopádně 10 faktů, postřehů či momentů, které vám o Facebooku (možná) unikly.

  1. Každý na Facebooku má své číslo. Například já devítimístné, takže připomíná telefonní číslo. Lze podle něj snadno určit, kdo si kdy účet na Facebooku založil. Navíc když to číslo napíšete za adresu http://facebook.com a za lomítko, otevře se vám rovnou vaše profilová stránka. Nejnižší číslo má samozřejmě Mark Zuckerberg, a to 4. Čísla 1, 2 a 3 patřila zřejmě testovacím účtům, které už dnes neexistují. Čísla 5, 6 a 7 mají Zuckerbergovi spolubydlící z Harvardu, a to Chris Hughes (na rozdíl od Zuckerberga Harvard dostudoval, z Facebooku odešel v roce 2007 a později mimo jiné pracoval pro prezidenta Obamu), Dustin Moskovitz (nejúspěšnější ze Zuckerbergových spolužáků, z Facebooku odešel v roce 2008 a založil další miliardovou firmu) a Arie Hasit (ten dnes působí jako rabín v Izraeli). Facebookové ID je někdy součástí odkazů na obsah, který na Facebooku uživatelé vytváří. Není tajné, ID kteréhokoli uživatele lze zjistit jednoduše s pomocí služby http://findmyfbid.in. Například moje je: 712386679.

     

  2. Mark Zuckerberg je milovníkem antiky. Na střední škole se učil latinu a na Harvardu byl - tedy předtím, než založil webovou stránku Facemash, kde se hlasovalo o atraktivitě spolužaček - známý tím, že citoval verše z Homérovy Iliady. Byl považován za introverta. Jeho nejčastější přezdívka je Zuck, matka mu podle deníku Wall Street Journal říkala Princely, což může být Princátko, ale i zdrobnělina označující cokoli hezkého a roztomilého. Určitým opakem je jeho přezdívka z Harvardu, kde byl známý jako Slayer, tedy Zabiják.

  3. Firma Yahoo! nabídla za Facebook v roce 2007 miliardu dolarů. Vedení firmy a investoři původně nebyli proti, prodej se však nakonec neuskutečnil. Údajně proto, že tehdejší šéf Yahoo! Terry Semel podlehl záchvatu hamounství a snížil původní nabídku na 850 milionů dolarů. To, že Zuckerberg neprodal svou firmu, komentoval později Steve Jobs ve svém autorizovaném životopise od Waltera Isaacsona s uznáním: "Znám ho jen trochu, ale obdivuju ho, že chtěl svou firmu radši budovat. Takový přístup se mi líbí." Otázka zní, co by spojení Yahoo! a Facebooku znamenalo. Bylo by dnes Yahoo! nejmocnější společností světa, protože by ve spojení s Facebookem bylo silnější než Google? Anebo by naopak již v té době skomírající společnost Facebook zadusila a dneska by jeho postavení zaujala jiná sociální síť? To se bohužel nedozvíme.

  4. Tlačítko Like, které je do značné míry symbolem Facebooku, existuje jen 10 let. Je tedy o pět let mladší. Desáté narozeniny oslaví 9. února. Ve firmě se na této funkci pracovalo dva roky, a původně se obsah měl oceňovat tlačítkem "awesome". Vizuálně jde o "palec nahoru", dalšími zvažovanými možnostmi bylo "plus" (to si pak pro svou neúspěšnou sociální síť vzal Google) nebo hvězdička. Komentáře bylo možné lajkovat od roku 2010. Velkým tématem vždy bylo to, zda by Facebook měl implementovat také "dislike" tlačítko, tedy "palec dolů". Zuckerberg byl vždy proti, protože jeho krédem bylo udělat facebookové prostředí pokud možno co nejpříjemnějším. V únoru 2014 rozšířil Facebook tlačítko like o nabídku další pěti emocí, které lze k "označkování" obsahu použít. Jednou z nich je "zlost", ale ta nemusí směřovat na autora statusu nebo příspěvku. Nic takového jako "dislike" či prostě "nesouhlas" na Facebooku stále není.

    Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

    • Dále se dočtete:
    • Jak se ze sítě vzdáleně odhlásit?
    • Jaký má účel funkce "šťouchnutí"?
    • A jak můžete propojit různé uživatelské účty?

    Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

    Proč ji potřebujeme?

    Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

    Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

    Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

    Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

    Platba kartou

    Rychlá online platba

    Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
    Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.