Rychle rostoucí zájem o levnou leteckou dopravu na kratší vzdálenosti vyvolaný nízkými cenami útočí na byznys společností, jež ji poskytují. Některé už delší dobu prodělávají a bojují o přežití. V zimní sezoně se ceny letenek dostaly na úroveň, jež je pro nízkonákladové aerolinky nepřijatelná. V úterý berlínské aerolinky Germania požádaly soud v Berlíně-Charlottenburgu o insolvenci. V noci na úterý to v prohlášení sdělilo vedení společnosti. Ve stejnou dobu také přestala létat její letadla. Po letecké společnosti Air Berlin, která ukončila provoz v roce 2017, se jedná již o druhý krach berlínského přepravce v poslední době. Cestující, kteří si koupili letenku přímo od Germanie, nemají nárok na kompenzaci za zrušené lety.

Do insolvence kromě samotné letecké společnosti Germania Fluggesellschaft mbH vstoupily také sesterské firmy poskytující technické a další služby Germania Technik Brandenburg GmbH a Germania Flugdienste GmbH. Postiženo bankrotem bude asi 1100 zaměstnanců. Platební neschopnost se naopak netýká švýcarské firmy Germania Flug AG a bulharské dceřiné společnosti Bulgarian Eagle.

"Bohužel se nám nakonec nepodařilo úspěšně dotáhnout do konce naše snažení o pokrytí krátkodobé potřeby likvidity. Velice litujeme toho, že nám nezůstala jiná možnost než podat návrh na insolvenci," uvedl v prohlášení jednatel společnosti Karsten Balke. Cestujícím postiženým zastavením letů se Balke omluvil.

Pasažéri, kteří si koupili letenky přes cestovní kanceláře, by se měli obrátit na ně a nikoliv na dopravce. Cestovky by v těchto případech měly zarezervovat náhradní spoj u jiného přepravce. Kdo si naopak koupil letenku přímo u Germanie, nemá na základě smluvních podmínek na náhradní přepravu nárok.

Prudká expanze byla chyba

"Svědčí to o tom, že nízkonákladové společnosti udělaly chybu, když se pustily do prudké expanze. Výsledkem je nadbytek sedadel na kratších spojích," cituje agentura Reuters z komentáře investiční skupiny AJ Bell k současné situaci.

Právě klesajícími cenami letenek a nabídkou přesahující poptávku zdůvodňuje Michael O'Leary ztrátu irské společnosti Ryanair, největšího nízkonákladového dopravce v Evropě.

Podle včerejší zprávy za třetí čtvrtletí finančního roku (září až prosinec 2018) vykázala čistou ztrátu 19,6 milionu eur (v přepočtu 503 milionů korun). Ve stejném období roku předchozího přitom vydělala 106 milionů eur čistého.

"Výsledek je pro nás zklamání. Jeho jediným důvodem jsou klesající ceny letenek, které tlačí dolů sílící konkurence," vyjádřil se O'Leary. V nynějším finančním roce (do konce března) počítá s tím, že společnost vydělá o 31 procent méně než v roce předchozím, kdy její čistý zisk dosáhl 1,45 miliardy eur při výnosech 7,15 miliardy eur.

Jsou tu i jiné důvody horšího hospodaření Ryanairu − série loňských stávek leteckého personálu, která vedení přiměla uznat úlohu odborů, i stoupající ceny paliva.

Vyhlídky pro osobní leteckou dopravu v Evropě nejsou podle O'Learyho povzbudivé. "Nadbytečná kapacita na kratších spojích dále poroste, což bude tlačit ceny letenek dolů. Nesdílíme optimismus některých našich konkurentů, podle nichž bude možné v létě zvýšit ceny, míní šéf Ryanairu.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dočtete:
  • Který low cost má největší problémy a který naopak počítá zisky. Jak dopadla snaha holdingu IAG převzít Norwegian.
  • Které nízkonákladové aerolinky loni zkrachovaly.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se