"Cítím se tu mezi vámi doma," prohlásila ministryně průmyslu Marta Nováková, do loňska šéfka Svazu obchodu a cestovního ruchu, na tradiční akci tuzemského maloobchodu Retail Summit. "Pan premiér o mně říká, že jsem pravicová ministryně v levicové vládě," dodala, čímž chtěla říct, že ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nebude chtít pod jejím vedením zvyšovat regulaci obchodu. Mnoho z asi tisícovky delegátů konference konané v hotelu Clarion v Praze Vysočanech to v kuloárech hodnotilo tak, že konečně je na MPO člověk, který není jen ministrem průmyslu, ale i obchodu. Ale dost zdvořilostí...

Ministryně nominovaná za hnutí ANO upozornila v prezentaci na několik priorit svého resortu směrem k obchodníkům. Od příštího roku si budou nově moci i oni sáhnout na podporu z Evropských fondů a MPO chce případným žadatelům vytvořit podmínky proto, aby měli šanci uspět. Jak konkrétně to úřad provede, ale ministryně nepřiblížila.

Ještě dřív bude muset ministerstvo řešit očekávané zavedení směrnice EU o nekalých obchodních praktikách. Ta zakazuje téměř dvě desítky konkrétních praktik, které jsou ve vztahu mezi dodavateli a odběrateli rozšířeny. Jde například o rušení objednávek na poslední chvíli nebo odmítání psaných smluvních ujednání. Schválení unijními orgány se čeká v nejbližších měsících, jednotlivé státy pak budou muset opatření zapracovat do svých zákonů do roku 2021.

"Chceme čistou transpozici směrnice bez takzvaného Gold Platingu, ale jednání o těchto věcech s ministerstvem zemědělství (MZe) jsou velmi komplikovaná," upozornila Nováková na to, že v příštích měsících bude česká veřejnost pravděpodobně sledovat lobbistické tlaky a spory mezi MPO, které hájí zájmy obchodníků a MZe, které stojí spíše na straně dodavatelů. "Pak budeme také ve sněmovně podporovat zrušení zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě," dodala ministryně. Ten v prodejnách o prodejní ploše nad 200 metrů čtverečních nakazuje mít o vybraných svátcích zavřeno.

Regulací maloobchodu přibývá i za hranicemi Česka v celé Evropské unii. Například ve Francii začal od února platit zákon, který obchodním řetězcům přikazuje ke zboží přidávat povinnou marži minimálně deset procent. Má se tím zamezit tlaku na cenu, který podle tvůrců zákona mohou mezi dodavateli zvládat velcí výrobci, ale ne nutně ti menší.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru