Zlaté pravidlo politického marketingu říká, že není nutno něco dělat, mnohem důležitější je vyvolávat dojem, že se něco dělá. Je to podobný princip jako ten, který popsala v populární knize "Lenosti, buď pozdravena!" Corinne Maierová. Podle této francouzské spisovatelky je nejsnazší cestou, jak uspět v korporaci, pobíhat po chodbách s tlustými fascikly spisů v podpaží a tvářit se zaměstnaně, až uštvaně. Pak všem připadá, že jste nepostradatelní, a odměna, včetně povýšení, vás nemine. V politice to funguje identicky: když působíte patřičně hyperaktivně, zahlcujete voliče novými a novými plány, máte jejich přízeň v kapse. Protože na ověřování, jestli jste skutečně něco reálně udělali, není čas.

Dokonale tento princip ovládlo hnutí ANO. Představuje stále nové a nové plány: tu vládní čtvrť v Letňanech, tam zase Marshallův plán pro Afriku. Tuhle hala pro Martinu Sáblíkovou, tamhle zase renesanční dům na Staroměstském náměstí pro Tima Cooka… Nápady se střídají tak rychle, že se ani nepozná, že to třeba všechno byly jen řeči. Dojem, že se "maká", vítězí.

Jak maxima "není potřeba nic reálně dělat, stačí, když to tak vypadá", funguje v praxi, můžeme dokonale předvést na aktuálním marketingovém trháku babišovců, kterým je "propouštění úředníků". Ministryně financí Alena Schillerová prohlásila, že prosadí snížení počtu úředníků o deset procent, čímž se ušetří sedm miliard korun ročně. Jenže vtip je v tom, že se pro ono "snížení počtu úředníků" nemusí udělat prakticky vůbec nic. Alena Schillerová mluví o snížení počtu o 12,5 tisíce lidí, což zhruba odpovídá počtu tabulkových neobsazených míst v různých resortech. Takže ve skutečnosti zřejmě nesledujeme žádné chystané propouštění, ale vítězství systému "chytrá horákyně": zruší se neobsazená místa a hnutí ANO se bude kasat, jak je spořivé, zodpovědné, antibyrokratické.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V textu se dále dočtete:
  • Co může na celé marketingové operaci s propouštěním úředníků Babiš vydělat?
  • Na jaké voliče tím cílí?
  • A skočí tito voliči na pouhý dojem bez podstaty?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se