Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se rozhodl odejít z vlády. Na konci vládního angažmá se už dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO), řekl serveru Novinky.cz.

Babiš se chce ve středu sejít s prezidentem Milošem Zemanem a jednat s ním o změnách ve vládě.

Do té doby nechce sdělovat ani termín Ťokova odchodu, ani jméno jeho nástupce. "Nástupce nebudu komentovat. Platí, co jsem řekl, projednám to s prezidentem a uvidíme," uvedl premiér. Později doplnil, že kdyby neměl náhradu, nepůjde za prezidentem. Prozradil pouze, že jeho kandidát není z řad hnutí ANO. Zmínil také, že do čela ministerstva "to chce manažera".

Spekuluje se, že by Babiš mohl nahradit i ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou nebo ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (oba za ANO).

"Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem," řekl Ťok serveru.

V pondělí při příchodu na jednání sněmovny odmítl, že by ho Babiš o odchod požádal. Demisi prý podal již v lednu, ale premiér ji nepřijal, nyní nechává aranžmá na Babišovi. Prezident Zeman prý o jeho odchod nestojí a jednou mu řekl, že si to nepřeje. 

Jedním z důvodů odchodu jsou prý i dlouhodobé útoky na jeho osobu, které ho prý měly oslabit. Myslí si například, že firmě Kapsch, která v Česku provozuje mýtný systém, se hodilo, že ministr je slabý, aby dělal to, co je v zájmu firmy. Jestli se vzdá i poslaneckého mandátu, si Ťok prý rozmyslí.

Kapsch se proti Ťokovým slovům ohradil. "Nechápeme, proč ministr Ťok zatahuje společnost Kapsch do obhajoby svých resortních neúspěchů," uvedl mluvčí společnosti David Šimoník. Podle něj firma pouze upozorňovala na to, že ministr zvolil nejméně hospodárné řešení mýta. "Vyhodil do koše stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě, který mohl občanům spolehlivě sloužit další desetiletí," dodal Šimoník. 

Už dříve se spekulovalo o tom, že by Dana Ťoka mohl chtít Babiš vyměnit. Minulé pondělí na spekulace médií Ťok reagoval s tím, že je to aprílový žert. S Babišem prý o ničem takovém nejednal.

V pondělí ale řekl, že to byl aprílový žert spíše z jeho strany, a omluvil se za něj.

Odchod z funkce ministra prý zvažoval už rok, v květnu loňského roku prý necítil podporu premiéra v kauze kolem mýtného systému. 

Zeman přijme Babiše ve středu ve 13:00. Předseda vlády chce s prezidentem mluvit o případných změnách ve vládě. Schůzka se uskuteční na Pražském hradě. Babiš v neděli nevyloučil možné personální změny ve svém kabinetu. Požádal proto o setkání se Zemanem, se kterým o tom chce mluvit. Premiér řekl, že určité návrhy změn má. Členy vlády jmenuje a odvolává podle ústavy prezident na návrh premiéra.

Nyní se hovoří také o tom, že by mohla skončit ministryně průmyslu Marta Nováková, která byla v poslední době kritizována za některé své výroky nebo v souvislosti s incidentem, kdy zástupce Tchaj-wanu musel na žádost čínského velvyslance opustit setkání zahraničních investorů se zástupci českého ministerstva průmyslu. 

"Pokud se rozhodnu změnit ministry, budu mít podstatně důležitější důvody," komentoval záležitost Babiš. Připustil však, že se Nováková dopustila některých nepovedených výroků. Ve funkci by ji podle spekulací mohl nahradit místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček.

Hovoří se také o tom, že by své místo ve vládě mohl opustit i ministr spravedlnosti Jan Kněžínek.

Související

Ťok patří dlouhodobě k nejvíce kritizovaným ministrům, v poslední době čelil vlně stížností na problémy s rekonstrukcí dálnice D1, kterou loni v polovině prosince postihla kvůli táhnoucí se opravě jednoho úseku na Vysočině a sněžení mnohahodinová kalamita.

V současné vládě Ťok původně nechtěl vůbec usednout, loni v polovině května při jednání o jejím sestavování řekl, že už nechce být ministrem, mimo jiné kvůli stupňujícím se požadavkům komunistů.

Navíc v té době cítil slabou podporu od hnutí ANO v prosazování tendru na výběr mýta.

Premiér Andrej Babiš počátkem června řekl, že Ťoka v mýtu podporuje. Také po poslední kauze s dálniční kalamitou Babiš řekl, že situace na dálnici D1 je problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ne osobně Ťoka.

V pondělí uvedl, že se Ťok nemá za co stydět. Odvedl podle něj "strašně" práce včetně kroků proti korupci či transparentního výběru provozovatele mýtného systému.

Ťokovi je podle Babiše třeba poděkovat, po 15 předchozích šéfech resortu dokázal snížit cenu silničních staveb, začít s výstavbou dálnic a transparentně vysoutěžit mýto. "Dali jsme resort do pořádku," uvedl Babiš. Poznamenal, že Ťoka chtěl odvolat pouze premiér koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců Bohuslav Sobotka (ČSSD). "Ťok odvedl dobrou práci, korupci v ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) jsme vymýtili, kilometr dálnice stojí půlku co dřív," vyjmenoval.

Když prezident Miloš Zeman jmenoval Ťoka 4. prosince 2014 ministrem, stal se desátým ministrem dopravy za posledních šest let. Trend rychlého střídání šéfů tohoto dlouhodobě zanedbávaného resortu se mu podařilo zvrátit a nyní je nejdéle sloužícím šéfem resortu v historii.

Ministrem dopravy je Ťok již ve třetí vládě.